Ryanair-leder gjorde narr av fagforeningene

Ryanairs Michael O’Leary showet seg som vanlig i møtet med pressen. Bak en noe mer avslappet Olav Thon.

Ryanairs Michael O’Leary showet seg som vanlig i møtet med pressen. Bak en noe mer avslappet Olav Thon. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

– Ryanair-ansatte har det mye bedre uten fagorganisasjonene. De får til og med høyere lønn enn om de skulle gått på tariffavtaler.

DEL

Ryanairs toppsjef Michael O’Leary holdt show i kjent stil da Ryanair sammen med Moss lufthavn Rygge i går hadde innkalt pressen til i 33. etasje på Oslo Plaza.

Anledningen var ett års markeringen for selskapets etablering på Rygge, og O’Leary kunne fortelle at Ryanair neste vår setter inn et 4. basefly på Rygge og legger inn nye destinasjoner til Beziers, Ibiza og Palermo. I alt vil Ryanair da operere 31 ruter fra Rygge og få et passasjertall på to millioner i 2011.

– Vi skal vokse mye på Rygge. Rygge er vår port til Oslo, sa O’Leary.

Kraftig press

Men det var ikke nye ruter som tok oppmerksomheten på pressekonferansen. Michael O-Leary måtte skikkelig bite fra seg på spørsmål om lønns– og arbeidsforholdene i Ryanair.

Basert på gårsdagens oppslag i Moss Avis hvor en Ryanair-ansatt påpekte en rekke kritikkverdige forhold i selskapet, haglet spørsmålene mot Ryanair-sjefen.

– Det er ikke forbudt å organisere seg i Ryanair, men vi forhandler bare ikke med fagforeningene. Vi blir enige om lønn med representer for de ansatte, og faktum er at de får en mye bedre lønn enn det en ordinær tariff skulle tilsi. Ryanair betaler sine ansatte bedre enn de øvrige store flyselskapene som Lufthansa og British Airways, sa O-Leary.

– Du sier vel dette fordi du hater fagforeningene, repliserte Moss Avis.
– Nei, jeg betaler mer fordi jeg elsker de Ryanair-ansatte, parerte O’Leary og mente at fagforeningene gjorde det umulig å drive fornuftig.

– Bare se på SAS og hvordan det har gått der. Fagforeningspolitikk er så rigid. En flytur for en fagorganisert er så slitsom at de må ha hviletid i flere timer etterpå. Hos oss jobbes det på en helt annen måte.

– Er det riktig at man bare blir betalt for den tiden man er i luften, ble det spurt.
– En tredel av lønna er fast, en tredel er basert på antall flytimer og den siste tredelen av inntekten kommer fra kommersielt salg om bord i flyene, svarte O’Leary.

Han bekreftet at dersom et fly blir innstilt, taper de ansatte penger.


– Men det får de igjen når vi setter inn erstatningsfly, men hør: Det er frivillig å jobbe i Ryanair. Man kan slutte nå man vil. Vi driver ikke en karibisk saltgruve, men de ansatte trenger ikke å bli misledet av fagforeningene av den grunn, sa O’Leary.

Hold munn

Nestleder i fagforeningen Parat, Vegard Einan deltok på pressekonferansen, men ble bedt om å holde munn før han ble kastet ut.

– Jeg vil gjerne ha et møte med deg, sa Einan til O’Leary.
– Jeg har ingenting usnakket med fagforeninger. Hold munn. Dette er en pressekonferanse, svarte O’Leary.


Til Moss Avis sa Einan etterpå at foreningen mener å ha dokumentasjon på at lønns- og arbeidsforholdene i Ryanair er mye verre enn det selskapet fremstiller det som.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken