Starbucks etablerer seg i Norge

For mange er kaffe fra Starbucks et symbol på USA.

For mange er kaffe fra Starbucks et symbol på USA. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Innen tre år er kaffekjeden Starbucks etablert i Norge. Først på travle flyplasser og jernbanestasjoner, og deretter med en eller to utsalgssteder i hovedstaden.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det er Dagens Næringsliv som i dag bringer nyheten om at den amerikanske kaffegiganten vil etablere seg i Norge. Kaffekjeden har gjort grundige undersøkelser i det norske markedet, og kan avsløre at hele 75 prosent av befolkningen allerede kjenner til selskapets logo og navn. Dermed er Starbucks mere kjent i Norge enn i flere land der de allerede er etablert.

Del på Facebook

- Vi er godt kjent med det norske og skandinaviske markedet. Sannsynligheten er svært stor for at Starbucks blir etablert i Norge innen tre år, sier communications manager Carole Pucik ved Starbucks europeiske hovedkontor.

Kjeden har 16.000 utsalg i over 50 land.

Flyplasser først

Kaffegiganten vil etter all sannsynlighet etablere seg på noen av landets mest travle flyplasser først. Kjeden er allerede etablert på flyplassene i Stockholm og København. Mye tyder på at trafikknutepunkter også blir inngangsnøkkelen i Norge.

- Vi vil nok satse på en flyplass og jernbanestasjon her, sier Carole Pucik til Dagens Næringsliv.

I følge avisen vil Starbucks satse på en grønn profil i Norge.

Les om Fair-trade i Moss her.

- Stikkordet ved nyetableringer er "grønn". I vår nye strategi er vi veldig opptatt av lokal design, sier Pucik.

Les også: Menn vil helst ha kos og kaffe.

Som et ledd i sin markedsføring planlegger også kaffekjeden å lansere tre ulike typer av sin is-latte i dagligvareforretninger og kiosker.

Artikkeltags