Statens vegvesen vil ha en fjerde ferge permanent

 Fergetrafikken skapte ekstreme køer ved starten av fellesferien i år. Statens vegvesen er fornøyde med erfaringene etter å ha satt inn en fjerde ferge. foto pål andreassen

Fergetrafikken skapte ekstreme køer ved starten av fellesferien i år. Statens vegvesen er fornøyde med erfaringene etter å ha satt inn en fjerde ferge. foto pål andreassen Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Statens vegvesen er fornøyd med erfaringene etter en fjerde ferge i sommer, og er i dialog med Bastø Fosen om en mer permanent ordning.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Fergetrafikken har gått opp, men færre biler har stått igjen på kaia etter at Bastø Fosen satte inn en fjerde ferge i sommer. Det viser tall fra Bastø Fosen.

For mens fergeselskapet fraktet 182.443 kjøretøyer over fjorden i juli i fjor, var oppgangen samme måned i år på fem prosent, til 191.497 biler. Oversittingsprosenten, altså den andelen biler som måtte stå igjen på kaia, gikk derimot ned fra 31,1 prosent i juli i fjor til 21,9 prosent samme måned i år.

 Turid Stubø Johnsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Østfold, synes erfaringene med en fjerde ferge så langt har vært gode.

– Tallene viser at trafikkavviklingen har gått bedre etter innsettingen av en fjerde ferge. Det har bidratt til å redusere ventetiden, sier hun.

Den fjerde fergen, M/F Stavanger, ble satt inn 12. juli og skal gå til 22. august. I denne perioden er det 44 daglige avganger på hverdager fra både Horten og Moss.

– Hva skjer etter 22. august?

– Vi er i en dialog med Bastø Fosen om en mer permanent ordning for en fjerde ferge. Det er viktig for Statens vegvesen å få redusert ventetiden og skape forutsigbarhet. Stortinget har som mål at 98 prosent av de reisende skal få reise med den fergen de har planlagt. Det er vi langt unna i dette fergesambandet. Det er vår oppgave å følge opp dette slik at man får de fergetjenestene som forventes. Vi er i en prosess med rederiet og håper å få klarhet i dette i løpet av uken, sier Stubø Johnsen.

Delte meninger

– Det er veldig positivt at den høye oversittingsprosenten har gått ned. Den har skapt køsituasjoner gjennom Moss. For Bastø Fosen er det ikke penger å tjene på å sette inn en fjerde ferge permanent, men det kan ikke vi lokalpolitikere bry oss om. Målet må være å få bilene fortest mulig ut av byen vår, sier Tage Pettersen (H).

Mens Erik Roth Nilsen (Ap) er imot en fjerde ferge og ser ingen grunn til å forandre mening nå.

– Konsekvensen av dette er at Moss blir dørmatte for nasjonale behov, med de miljømessige og helsemessige konsekvensene det innebærer lokalt. Med flere ferger blir det en sammenhengende mur av trafikk gjennom Moss, sier lederen av Miljø og samferdselsutvalget (MISA), og ønsker seg heller andre trafikkdempende tiltak. Han vil få alle tall på bordet og ta saken opp i første MISAmøte 30. august.

Les også: Har ingen tro på flere strakstiltak

Artikkeltags