Tone Nordang Pettersen jobber med sosiale medier i mossefirmaet Sempro. Hun er også samboer og mor til to barn på 11 og 13 år, så det er ikke problemer med å fylle dagene. I alle fall ikke etter at hun startet nettbutikken løpeskjørt.no, hvor hun selger nettopp løpeskjørt. En trend hun setter stor pris på.

– Det er jo ganske feminint, men det er faktisk utrolig behagelig å løpe i. Det tror jeg flere og flere kvinner har merket for nå ønsker ganske mange å løpe i skjørt, sier Nordang Pettersen.

Nettbutikken ble til som er resultat av egne behov: Hun fant ingen løpeskjørt som var behagelige nok i Norge. Men i USA derimot hadde de flere hun kunne tenke seg å løpe i. Som sosial-media-guru hun er, loddet hun stemningen på Facebook.

– Tilbakemeldingene var utelukkende positive, så jeg fant fram noen varianter og lot leserne bestemme hva jeg skulle ta inn, sier hun.

Sosiale medier

Dermed var det hele i gang. Nordang Pettersen kontaktet to produsenter og første levering var solgt før hun fikk varene i posten.
– Salget gikk over all forventning, så jeg tenkte jeg kunne prøve meg på nettbutikk, sier hun videre.

Nettsiden slik den ser ut i dag er egenprodusert fra topp til bunn. Og på ett år har salget økt betraktelig, ene og alene på grunn av Nordang Pettersens flittige bruk av sosiale medier.
– Facebook, blogg og Instagram er helt uvurderlig, sier hun.
– Jeg har kun brukt noen få tusen kroner på å annonser. For så fort jeg har blogget eller lagt ut noe på Instagram kommer bestillingene.

På den måten kan hun også bestemme egen arbeidstid.
– Ser jeg at jeg ikke har tid til å pakke varer dropper jeg å legge ut noe. Og da kommer det heller ikke like mange bestillinger, forteller hun.

Utvidet

I fjor høst utvidet hun sortimentet med andre løperelaterte varer som drikkebelte og kompressjonstrømper. Varesortimentet har tatt seg såpass opp at gründeren har viet et rom til utstyret i det nye huset på Øreåsen.

– Man får litt mer følelse av at man driver butikk. Også får jeg tatt mange fine Instagram-bilder, sier hun og ler.

Nå er planen å utvide ytterligere. Drømmen er å kunne leve av det.
– Nå driver jeg butikken kun som hobby og hadde aldri klart å betjene et lån og leve av den lille inntekten det gir meg. Og det er jo drømmen – kanskje om noen år, sier hun.

Men som tobarnsmor med mann og katt, fulltidsjobb, trening som hobby og nettbutikk ved siden av er det godt å ha støtte hjemmefra.
– Det er en aktiv hverdag, så det å kunne få muligheten til å sette seg ned med nettbutikken ved en ledig stund, med god samvittighet, er helt nødvendig, forteller gründeren.

Moss Avis har i sommer en serie om kvinnelige gründere. De øvrige sakene leser du her:

Selv­til­li­ten øde­leg­ger for grün­der­ne

Mette fløy Solskjær til Tyrkia

Gikk fra sikre jobber i helsevesenet og satset alt på drømmen