Det er på Høyda i Moss det skjer; nærmere bestemt i et lokale i den gamle skofabrikken til TrioVing. Her har Tone Nordang Pettersen etablert nettbutikken løpeskjørt.no.

Det som for tre år siden startet som en bitte liten hobbyimport med 20–30 skjørt i kommodeskuffen hjemme, er nå blitt til en ordentlig forretning.

I sommer tok Tone Nordang Pettersen nemlig skikkelig løpefart, sa takk og farvel til den faste jobben hun hadde for å satse 100 prosent på å drive sin egen business. Lørdag er det stor innvielsesfest, og ikke mindre enn 50 personer har meldt sin ankomst.

– Dette har tatt skikkelig av, og det er moro å se at stadig flere jenter nå velger å bruke løpeskjørt, sier Tone Nordang Pettersen.

Med etableringen av løpeskjørtbedriften er Tone en av mange østfoldinger som starter opp egne firmaer. Tall fra Brønnøysund viser at det de siste 12 måneden er hele 193 nyregistrerte virksomheter av ulik karakter i Moss.

– Man må våge å tørre å slippe seg løs og satse. Gjør man ikke det, skjer det jo heller ingen ting, sier hun.

Det var jakten på noe mer komfortabelt å løpe i som gjorde at Tone kom over løpeskjørt, og i løpeskjørtets hjemland, USA, hvor løpeskjørt har vært brukt de siste 10 årene, var utvalget stort.

– I store løp som Boston maraton og New York maraton er løpeskjørt blitt mer og mer vanlig, og det kommer nå for fullt her hjemme også. l løp vekker løpeskjørtene så mye positiv oppmerksomhet, at deltakerne som har det, inspireres til å løpe ekstra fort, sier Tone som forteller at størsteparten av kundene hører hjemme i aldersgruppen 30- 50 år.

I lokalet på Høyda som dels også fungerer som en fysisk butikk, er også et ikke ubetydelig tilbehørssortiment i ferd med å vokse fram med massevis av nyttig løpeting.

Med den voksende løpebølgen som nå preger hele den vestlige verden for tida, tror Tone Nordang Pettersen at hun har truffet en nisje i sportsmarkedet som hun kan leve av.