Tråkker til sammen med lokalpolitikerne

Natur og Ungdom fikk med seg politikere og interessegrupper på en runde gjennom Moss i går.

Natur og Ungdom fikk med seg politikere og interessegrupper på en runde gjennom Moss i går. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Nylig fikk Moss strykkarakter for syklistenes sikkerhet i trafikken. Ikke alle synes det er greit.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

– Dette er til deg, ordfører, sa Kristian Brevik i Natur og Ungdom og overrakte Tage Pettersen et teppe med veier og utfordringer.

Utfordring

Ungdomsorganisasjonen lar de mange sikkerhetsutfordringene knyttet til det å ta seg fram i byen være en utfordring der verken byens politikere eller andre sånn uten videre skal få slippe unna.

– Men det er ikke store forskjellene i det Natur og Ungdom mener og det vi ser for oss, sier Tage Pettersen som sammen med Tomas Colin Archer og Sindre Westerlund Mork representerte de lokale beslutningstakere på runde gjennom sentrum og noen andre, tungt trafikkerte gater.

Enig med ungdommen


Ordføreren er også enig med ungdommene i at det er en rekke tiltak som kan igangsettes, men han minner også om at Statens vegvesen eier de aller mest sentrale og tungt trafikkerte veiene i Moss og at forhandlingsrundene med dem har hittil vært alt annet enn vellykket.

– Vi ønsker også å få folk til å benytte kollektivløsninger, sier Tonje Eriksson som er styremedlem i Natur og Ungdom. Hun minner om at det i klimaforliket heter at trafikkveksten i hovedsak skal være kollektiv og alternativ i forhold til dagens løsninger.

Pressgruppe

– Det skal ikke være slik at det representerer noen fare for de yngre av oss å sette seg på sykkelen, sier Arbeiderpartiets Tomas Colin Archer.

Sindre Westerlund Mork (V) minner om det finnes en sykkelplan. Sykkelaksjonen i går ettermiddag er nok ikke den som har trukket flest folk til sentrum, men eventuelle konsekvenser og tiltak vil kunne være til glede for mange. For det er mange pendlere som tar sykkelen til jernbanen og det er en del som gjerne lar bilen stå.

– Skal en syklist være trygg, bør han slippe å krysse gater, og det bør sørges for at den som foretrekker tohjulingen også om vinteren sikres gode veier og tilsvarende fremkommelighet, sier Brevik.
Natur og Ungdom har ingen ambisjon om å være annet enn pressgruppe når det gjelder trafikale løsninger som kan bidra til å parkere bilen.

–Vi skal følge godt med fremover, lover Sindre Haakonsen, for anledningen med hjelm og sykkel.

Artikkeltags