Vi gir stadig mer klær til Fretex

Salgssjef Line Isegran foran et lite knippe av deres flotte sommerutvalg.

Salgssjef Line Isegran foran et lite knippe av deres flotte sommerutvalg.

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Giverinnsatsen bare vokser og vokser i takt med tonnene av klær i Fretex sine røde innsamlingsbokser.

DEL

Sammenligner man juni 2011 med juni 2012 så har mossingene i år puttet tre tonn mer klær i innsamlingsboksene til Fretex. I Moss kan man levere fra seg klær på to steder i tillegg til butikken på Jeløy. De røde innsamlingsboksene finner du på Mosseporten Senter og på Rimi på Kambo.


Økning

I juni 2011 ryddet mossingene 14 tonn klær ut fra garderober, kjellere og loft. I juni 2012 har dette steget til 17 tonn som gir en økning på 21,4 prosent.

- Det gledelige her er at disse 17 tonnene har folk gitt i gave til Fretex av glede og med ettertanke. Dette blir satt pris på og bidrar til at miljøet spares og viktig arbeid i regi av Frelsesarméen kan opprettholdes, forteller salgssjef for Fretex-butikker Øst-Norge AS, Line Isegran.

Gode formål

I tillegg til klesutsalg selges det også mye annet fra de tilsammen 41Fretex -btuikkene i Norge. Bare ved avdelingen på Jeløy i Moss viser tallene for totalt salg en økning på 35 prosent isolert sett for juni i år i forhold til i fjor på samme tid.

- Det «kule» oppe i dette er at 10 prosent av dette går videre til Frelsesarméen øvre sosiale virksomhet, nemlig til barnevern, fengselsarbeid, sykehjem og rusinstitusjoner, forklarer Line Isegran.


Alt har en verdi

I prinsippet kan alt som er brukbart gis til Fretex. Det trenger ikke engang være brukt. Du kan rett og slett ha feilvurdert størrelsen på skjorta du kjøpte. Kanskje ikke fargen allikevel falt i smak, eller du fikk to like julegaver.


Fra mindre gjevt til helt sjef!

Tidligere var det å handle på Fretex forbundet med flauhet og man gjorde seg så usynlig som mulig. I dag er dette helt annerledes og tilbøyeligheten til å handle brukt er stor.


- Nå har vi kunder som vil ha sin «egen kule» stil og leter etter det helt spesielle innen vintage. Dette er kunder som generelt har god råd, men med ønske om å legge ned litt innsats i kjøpet sitt og på den måten verdsette kjøpet mer. Vi har kunder som er opptatt av miljøet og hva vi står for. Og det er kunder som er her av økonomiske grunner som blant annet studenter og barnefamilier, sier Line Isegran.

Artikkeltags