Gå til sidens hovedinnhold

Vil bygge ny havnevei til Moss med bompenger

Artikkelen er over 10 år gammel

Enda ti år med bompenger på E6 gjennom Østfold bør komme havneveien til Moss til gode.

Det mener Venstrepolitiker Sindre Westerlund Mork. Inntektene fra bomstasjonene ved både Kambo og Raukerud på E6 øker og stasjonene blir trolig stående i enda ti år. For i tillegg til utbyggingen av E6 og E18 gjennom Østfold skal bomstasjonene også gi penger til diverse sideveistiltak i Indre Østfold. I den indre delen av fylket vårt gjenstår nå tre parseller av E18-utbyggingen: fra Melleby til Momarken, fra Knapstad til Akershus-grensen og fra Ørje til riksgrensen.
- Også havneveien til Moss bør finansieres med disse midlene, sier Westerlund Mork til moss-avis.no 


Del på Facebook
 

 Bare ved bomstasjonen på Raukerud la bilister igjen nesten 200 millioner kroner i fjor. 
 

Han hevder at både E6 og havneveier til både Moss og Borg Havn lå inne i den grunnleggende Østfoldpakken.
- Og nå frykter du at havneveiene blir glemt?
- Ja. Når man har vedtatt å bruke dem på sideveistiltak i Indre er jeg redd for at havneveiene blir glemt, sier han og understreker:
- Dette er egentlig en stor sak for Moss. 


 

- Visste ikke

Westerlund Mork mener bestemt at havneveien til Moss er en del av Østfoldpakken og mener prosjektet må få sin del av inntektene fra bompengenstasjonene.
- Jeg unner de som bor i Indre å få bedre sideveier, men vi må ikke bare overse planene for havneveiene. Riksvei 19 burde også kunne vært finansiert gjennom dette. Det er det eneste riktige, hevder han.
 

Høyres Gretha Kant deler Westerlund Morks bekymring for at pengene som nå fortsetter å rulle inn hos bomstasjonene ikke kommer byggingen av havnevei til Moss til gode.
- Moss kommune gikk inn i det med åpne øyne at Østfoldpakken gjaldt både E6 og E18. Det vi ikke visste var det med sideveistiltakene, hevder hun.
 

Må presse på

I likhet med Westerlund Mork mener hun bompengene også bør brukes til å finansiere andre veiprosjekter i den ytre delen av Østfold, der i blant havnevei til Moss og Borg Havn.
- Her må nå ordføreren og det politiske flertallet i Moss presse på for å få frem denne saken, mener den tidligere ordføreren.
 

Kant sier hun tidligere har luftet saken i fylkeskommunen, men ikke fått støtte fra et politisk flertall. Til tross for dette mener hun det ikke er for sent. Kant nevner et samarbed med Fredrikstad som en mulighet til å få fokus på havneveiene.
- Vi må starte med et lokalt vedtak og en oppfølging i fylkeskommunen. Men initiativet må komme herfra. Vi kan når som helst lage et prinsippvedtak der vi ber noen om å følge opp saken så vi får vår rettmessige andel til delfinansiering gjennom bomstasjonene, sier hun til moss-avis.no

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.