Visit Moss starter med blank is i parken

.

. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Blank skøyteis rundt Paviljongen i Kirkeparken og og salgsboder i sentrum. Visit Moss er på offensiven.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Styreleder Niels Wiig i Visit Moss har brettet opp ermene og funnet frem blanke ark og fargestifter for å sette fart i sentrumsutviklingen i Moss.


– Vår visjon for byen og regionen er å være mest attraktiv ved Oslofjorden. For å nå det målet må alle bidra med litt, slår han fast.

I går var mange sentrale sentrumsaktører, næringsdrivende, eiendomsbesittere og kulturpersoner samlet til frokostseminar i Konventionsgården. På dagsorden sto byens omdømme og både ordfører Tage Pettersen og ansvarlig redaktør Pål Enghaug i Moss Avis sto først på talerlisten.

– Vi bryr oss om Moss og vi bryr oss med Moss. Vi har et samfunnsoppdrag som vi tar på alvor og det har vi med oss i alt vi foretar oss, understreket Pål Enghaug i sitt innlegg.

Blanke ark

Visit Moss er eid av Moss, Rygge, Råde og Våler samt private aktører, deriblant handelsstandsforeningen i byen.
– Vi er avhengige av et levende bysentrum for å kunne fremstå som attraktive. Folk flest forbinder oss med turistvirksomheten, men Visit Moss skal være så mye mer enn det. Nå starter vi med blanke ark for å bygge opp byens omdømme og attraktivitet, sier Niels Wiig.

Og med blanke ark og blank is skal byens omdømme bedres. For Visit Moss setter nå iverk konkrete tiltak for å skape liv og engasjement i byen.

Markedsråd

– For det første har vi nå etablert et markedsråd for byen. Her sitter det personer med sentrale posisjoner i sentrum. Blant annet er Baard Sundin med i sin funksjon som senterleder på Amfi Moss. Geir Meum Olsen fra Parkteatret er også i denne gruppen i tillegg til tre-fire andre. Denne gruppen skal så utarbeide en handlings og markedsplan for byen og regionen, sier Wiig. Arrangementsansvarlig Unn Bøhm Tveito i Visit Moss tilføyer:

– Vi har allerede mange gode tiltak og arrangementer i byen vår, men de gjør seg ikke selv. Vil vi at Mossedagene og Nissetoget og alle de andre aktivitetene skal utvikle seg, så må alle trå til.

Tiltak

I tillegg til det markedsrådet kommer til å jobbe frem, trekker Niels Wiig frem tre konkrete tiltak som allerede er på trappene.

– Vi skal etablere et ryddekorps for byen som skal holde gatene rene. Vi skal snekre salgsboder som kan danne rammen rundt et julemarked. Og vi skal, dersom kulden kommer, legge skøyteis i Kirkeparken rundt Paviljongen til Mossegallaen. Denne isen kan være til glede for byens innbyggere og teknisk drift i kommunen står klare til å gjøre jobben. Slike tiltak mener jeg vil være med å å løfte Moss til å bli et enda mer attraktivt sted, sier styreleder Wiig i Visit Moss.

Artikkeltags