Gå til sidens hovedinnhold

Ønsker å advare andre mot villedende tilbud

Artikkelen er over 6 år gammel

En regning på 6000 kroner dumpet ned i postkassen til Øivind Viksand. Men Viksand hadde ikke bestilt noe av det fakturaen tilsa.

– Dette er provoserende, sier Viksand til Moss Avis.

Han driver Kambosenteret Fysioterapi i Moss og i forrige uke dumpet en faktura ned i postkassen. Det i seg selv er ikke uvanlig, men Viksand reagerte da han sjekket fakturaen.

– Alt ser tilsynelatende riktig ut. De har både organisasjonsnummeret mitt og navnet mitt på fakturaen og i en travel hverdag kunne denne enkelt blitt betalt fordi summen er såpass «liten», sier Viksand.

Firmaet som har sendt ut fakturaen kaller seg Onlineopplysningen. Ifølge fakturaen har Viksand bestilt en annonse på OnlineOpplysningen.no.

«Inkl. firmanavn, adr, tlf, firmalogo, websidelink og e-post» står det i fakturaen, som med merverdiavgift ender på 5990 kroner.

– Problemer er at jeg aldri har bestilt noe som dette, sier Viksand.

– Dette er lureri og villedende og det er provoserende. For slik den er lagt opp er det ikke et tilbud, men sendt som en ren regning. et tilbud skal komme mer tydelig frem enn med så liten skrift. Her er det lett å overse. Følger man ikke med sitter man i «saksa» og det er jeg redd mange kan gjøre, sier han.

Viksand har hørt om flere som har gått i fella. Derfor ønsker han å advare mot slike falske fakturaer og ber folk sjekke nærmere.

– Jeg tror mange kan gå på denne blemmen hvis man ikke sjekker, sier han.

– Må anses som svindelforsøk

Organisasjonen Trygg Handel AS advarer folk mot å betale denne regningen. Ifølge de hevder firmaet at fakturaen kun er et tilbud, skrevet på en ferdigutfylt giro-blankett.

– Foruten at de har en «Reg. frist» skrevet over feltet der det også står betalingsfrist er utsendelsene tilnærmet identisk med en vanlig faktura og man trenger ikke være rakettforsket for å skjønne at hensikten med disse utsendelsene er å skape forvirring. Det er for oss helt klart at aktørene velger å markedsføre seg på denne måten da det tilføyer dem kunder og penger uten at de behøver å gjøre noe særlig jobb, skriver Trygg Handel AS om firmaet på sin nettside.

Trygg Handel mener at markedsføringsloven burde endres etter at flere har tatt i bruk slike metoder. Blant annet skriver de at fylketditt.no og opplysninga.no opererer med samme metoder.

– Vi er svært kritiske til slike utsendelser og mener at markedsføringsloven burde endres slik at denne typen «misforståelser» ikke oppstår og at denne typen utsendelser dermed vil og må være å anse som rene svindelforsøk.

Moss Avis har forsøkt å komme i kontakt med Onlineopplysningen uten å lykkes. I en e-post til NRK skriver Christer Fossum i Onlineopplysningen at de sender ut tilbud til folk i stedet for å ringe fordi mange har dårlig tid.

– Det er tydelig opplyst på kampanjetilbudet at det dreier seg om et tilbud og ikke et krav. Tilbudet har en registreringsfrist som bedrifter kan benytte seg av om de ønsker det, skriver Fossum.

Hvor på fakturaen det står at det er et kampanjetilbud, ser du i bildet øverst i saken.

Kommentarer til denne saken