Netthandelen økte kraftig

Vokser: Stadig flere handler varer på nett fra utlandet.

Vokser: Stadig flere handler varer på nett fra utlandet.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

I 2015 handlet halvparten av alle nordmenn varer fra utenlandske nettsteder til en verdi av 11,4 milliarder kroner.

DEL

De landene det oftest ble handlet fra var Storbritannia (38 %), USA (36 %) og Kina (31 %) fulgt av Sverige (20 %), Tyskland (13 %) og Danmark (13 %). Det viser tall fra PostNord.

Opp 15 prosent

På nordisk basis ble det netthandlet varer til en verdi av 151,4 milliarder kroner i 2015. Det er en økning på 15 prosent fra året før.

Netthandelen fra utenlandske nettsteder var på 37,4 milliarder i 2015.

40 prosent av innbyggerne i Norden handlet i fjor varer fra utenlandske nettsteder. Andelen er størst i Norge med 50 prosent. Dernest følger Finland med en andel på 49 prosent, fremgår det av rapporten E-handelen i Norden 2016.

– Utenlandske nettbutikker har i økende grad klart å språk- og valutatilpasse sine sider, noe som gjør utenlandshandel mer tilgjengelig og oppleves tryggere, sier Kristin Anfindsen, utviklingssjef, eCommerce, PostNord Norge.

Ulike krav

Det finnes en rekke likheter mellom netthandelskundene i Norden, men også nasjonale forskjeller. Danskene stiller for eksempel høye krav til rask levering og verdsetter muligheten til å få varene levert på jobben, i en utleveringsboks eller hjem på dagtid. Svensker og nordmenn vil gjerne ha pakken hjem i postkassen eller hente den på et utleveringssted. Finske forbrukere er de mest tålmodige når det gjelder leveringstiden, og vil helst hente forsendelsen på et utleveringssted.

– Velfungerende og fleksibel levering gjør at flere vil handle på nettet oftere.  Mottakerne vil vite når og hvordan varen skal leveres. Dessuten blir det mer og mer vanlig at mottakeren også vil kunne endre leveringsadresse og -tidspunkt underveis. Individuelt tilpasset levering blir en stadig viktigere konkurransefordel, sier Anfindsen.

Mer nettbrett

Det er også forskjeller mellom landene i måten de nordiske forbrukerne handler på nettet på.  I Danmark og Norge bruker en fjerdedel av forbrukerne nettbrett. I Sverige bruker en av fem mobilen. I Finland er netthandelen fra mobile enheter betydelig lavere (nettbrett 15 % og mobil 12 %).

 

Artikkeltags