– Ikke la Ryanair få fred

Ryanair er allerede en stor aktør på Moss lufthavn Rygge. I dette intervjuet snakker en av de ansatte om arbeidsforholdene i selskapet. Foto Pål Andreassen

Ryanair er allerede en stor aktør på Moss lufthavn Rygge. I dette intervjuet snakker en av de ansatte om arbeidsforholdene i selskapet. Foto Pål Andreassen Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

– Ryanair er et kynisk selskap som utnytter sine ansatte. Nå er det på tide at folk får vite sannheten om hvordan Ryanair opererer.

DEL

Det sier en Ryanair-ansatt til Moss Avis. Vedkommende som snakker med oss vil ikke ha gjengitt verken alder, opprinnelsesland, arbeidskontrakt, bosted eller hvor lenge vedkommende har jobbet for Ryanair.

Får sparken

– Finner de ut hvem jeg er, er jeg ferdig. Ryanair sparker folk på dagen for mindre ting enn dette. Ingen av oss har lov til å snakke med pressen om hvordan Ryanair behandler sine ansatte. Hver gang det dukker opp kritiske ting om selskapet, blir det enten benektet eller oversett av Ryanair-ledelsen, sier den ansatte, og fortsetter;

– Faktum er at arbeidsbetingelsene er beinharde og hinsides regelverket skandinaviske arbeidstakere opererer under.Vi har ikke lov til å organisere oss, og vi står uten forhandlingsrett. Vi kan bli sagt opp om vi kommer for sent på jobben. Vi får ikke betalt under sykdom. Ryanair drives på slavekontrakter, sier personen vi snakker med på et ikke navngitt sted i mossedistriktet.

60 i Østfold

Etter at Ryanair i fjor opprettet base på Moss lufthavn Rygge, har rundt 60 crewansatte bosatt seg i distriktet. I tillegg kommer pilotene.
– Men du ser hvordan jeg har det, sier vår Ryanair-kontakt og nikker rundt i et rom som både er stue, soverom og røykerom for flere personer.

Husleien er på over 6000 kroner. Det er uoverkommelig på en Ryanair-lønn. Derfor deles leiligheten med andre.
– Mange av dem som begynte på Rygge har sluttet allerede. De har ikke råd til å bo i Norge. Jeg liker Norge, og vil bo her, men så snart jeg kan vil jeg forlate Ryanair jeg også, sier personen som i likhet med det øvrige Ryanair-personellet, er ung og har relativt kort fartstid i selskapet.

Nå skal Ryanair ta betalt for dobesøk

10.000 i måneden

Vedkommende forteller at de fleste som jobber for Ryanair er ansatt via ett av de fire bemanningsselskapene som Ryanair har eierinteresser i, og som i neste omgang leier ut personell til Ryanair.

Alle ansatte i det irske lavprisselskapet får sin lønn utbetalt i euro, og det på irske lønnskonti. Skatt skal også betales til Irland. For de Ryanair-ansatte er det en stor fordel.
Siden de ansatte ikke har pensjonstrekk via Ryanair, betaler de bortimot ingenting i skatt i et land som gjennomgående har et skattenivå på en brøkdel av det norske.

– Jeg har rundt 16 euro per time. Forrige måned tjente jeg 1600 euro eller ca. 13000 kroner. Det inkluderte et eget Norges-tillegg på 300 euro. Det måtte Ryanair gi oss fordi norske immigrasjonsmyndigheter ikke trodde det var mulig å leve for 1300 euro eller drøye 10.000 kroner i måneden. Tillegget mister vi dersom Ryanair finner noe å utsette på oss i tjenesten, og det varer bare fram til nyttår.

Salgspress

I Ryanair blir man betalt kun for de timene man er i luften. For og etterarbeid, forsinkelser og innstilte avganger som gjør at man må holde seg på bakken, blir ikke betalt. Og når man først er i luften, er presset høyt for at crewet skal selge mest mulig.

Det er god butikk for Ryanair, og for de ansatte som får prosenter av salget, betyr det en kjærkommen inntekt.
– Nordmenn elsker å handle. De er populære hos Ryanair, sier vår kontakt.

Snart en million passasjerer
 

Boikott?

Stadig flere fagforbund i Norge ønsker nå boikotte Ryanair. Også i Danmark og Frankrike møter Ryanair motbør.

– Jeg tror kanskje ikke effekten er så stor. Blir det for ille, flytter bare Ryanair til et annet sted. Det har de gjort mange ganger før. Det er likevel bra det som skjer. Ryanair må presses, og gis oppmerksomhet i media om hvordan de egentlig driver selskapet. Det er derfor jeg snakker med dere.

Hvorfor Ryanair?

– Hvorfor vil du jobbe i Ryanair når forholdene er så dårlige?
– Altså. Jeg elsker jobben min. Jeg liker å fly, og oppleve nye ting. Kollegene i Ryanair er bra mennesker. De er unge folk som liker å reise. Så blir de i selskapet i noen måneder før de finner på noe annet. Og selv om lønna sett i forhold til norske standarder, er dårlig, er lønningene svært gode for folk som kommer fra Øst-Europa, og det er det jo mange som gjør.

Olav Thon reiser jevnlig med Ryanair. Han har ikke sett noen problemer.

Les Ryanairs tilsvar ved å klikke her

Artikkeltags