Slår alarm om utviklingen i utleiemarkedet i Moss

Peder Nærbø (t.v.)og Torbjørn Moe fra Bulk Eiendom har investert mye i lagerbygg i mange kommuner. Nærbø mener Moss må slåss mer for egen næringsutvikling.

Peder Nærbø (t.v.)og Torbjørn Moe fra Bulk Eiendom har investert mye i lagerbygg i mange kommuner. Nærbø mener Moss må slåss mer for egen næringsutvikling.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Over 100 tomme næringseiendommer i mossedistriktet ligger nå ute for salg og leie. Titusener av kvadratmeter tilbys et marked som ikke er der.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Det kan bli mye verre hvis Moss ikke tar egne grep og gjør de rette tingene, sier Peder Nærbø i Bulk Eiendom, et selskap som etablerer, utvikler og eier eiendomsprosjekter innen lager, logistikk og produksjonseiendommer primært langs E6 rett nord og sør for Oslo.

Del på Facebook

Bulk Eiendom som for tre år siden kjøpte bygget til Petersons sekkefabrikk på Solgaard skog for 63 millioner kroner, har selv fått merke utleietørken i Moss.

Veldig stille

– Problemet er at leietakerne ikke vil til Moss

– Problemet er at leietakerne ikke vil til Moss. Det er blitt veldig stille i byen. Mange av lokalene er rett og slett for gamle og for dyre å drifte. Dessuten ligger byen med sine mange smålagre for langt fra Oslo, sier Peder Nærbø.
Bulk Eiendom har også investert i flere næringsbygg i Vestby, deriblant Nille-bygget på Deli Skog. Der er stemningen en ganske annen.

Feil valg

Nærbø betegner seg selv som en evig optimist. Likevel er han betenkt for fremtiden for Moss særlig hvis Moss gjør alvor av å gi sitt bidrag til et nytt logistikksenter i Vestby.

– Her er Moss inne på farlige veier. Moss sitter jo med et fantastisk kort på hånden, nemlig sin egen isfrie havn som jo burde være den foretrukne havnen i Oslofjorden. Men klarer ikke Moss selv å håndtere godset innenfor egne kommunegrenser, blir det planlagte logistikksenteret i Vestby første holdeplass for varer inn til Norge, og siste stoppested ut. Det betyr at Vestby får nyte godt av all næringsutvikling, mens Moss bare blir en gjennomkjøringsby, sier Peder Nærbø.

Utredes

Innovasjon Norge har bevilget 250.000 kroner til å utrede muligheten for et felles logistikknutepunkt i Vestby, en såkalt «dryport» hvor konteinere fra Moss havn kjøres til Vestby for viderebehandling der. Etableringen på Deli skog er tenkt å kunne gi 1400 nye arbeidsplasser.

Tapt sak

Peder Nærbø reagerer med forundring på det som er i ferd med å skje.
– Her må man være snarrådig og se på alternativer slik at man kan beholde all aktivitet i Moss. En ny kombiterminal må bygges, og det kan skje på Vanemområdet. En slik terminal vil gi Moss et kjempekort på hånda. Nå er jeg redd kommunen kommer til å bli diltende etter nabokommunene, sier Peder Nærbø.

Løft blikket

Han mener denne saken må sees i et 50 års perspektiv, og at Moss allerede nå må planlegge en jernbaneforbindelse til Vanem som kan bli Østlandets nye store logistikksenter.

– Moss må ikke danse etter andres pipe. Havnerollen må bevares. Et større kaianlegg i Moss må på plass. Nøkkelen å knytte til seg jernbanen, sier Nærbø og minner om at det sel om varene til slutt som oftest ender i Oslo, må de behandles på store sentralanlegg utenfor hovedstaden.
Og blir anleggene store nok, er ikke avstanden til Oslo lenger et problem.

LES OGSÅ:

Vil kvitte seg med næringsarealer

Artikkeltags