Nå merkes sjøveien i Oslofjorden på nytt

NYE MERKER: Om lag slik vil de nye betongfundamentene bli. De plasseres på sjøbunnen, og stikker over vannlinjen med en navigasjonsinstallasjon på toppen.

NYE MERKER: Om lag slik vil de nye betongfundamentene bli. De plasseres på sjøbunnen, og stikker over vannlinjen med en navigasjonsinstallasjon på toppen.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Kystverket har begynt på sitt hittil største merkeprosjekt. Samtlige navigasjonsinstallasjoner fra Drøbak til Oslo sentrum skal endres.

DEL

Det kommer også noen nye merker, opplyser Kystverket i en pressemelding som ble sendt ut tirsdag.

– Det blir derfor viktigere enn noen gang å ha oppdaterte kart, understreker Kystverket.

Har mudret fra Drøbak

Del to av farledsprosjektet «Innseiling Oslo» i gang. I del én ble 24 små grunner fra Drøbak til indre Oslofjord fjernet, og dybden i «hovedfartsåra» økt fra 11 til 14 meter. Del to er merkeprosjektet, som starter nå og skal være fullført i løpet av våren neste år, skriver Fredriksstad Blad.

Til sammen skal det gjøres hele 126 endringer fra dagens sjømerkesystem, melder Kystverket videre. Prosjektet, som er det største i sitt slag i Kystverket i moderne tid, omfatter blant annet 18 betongfundamenter for merker i sjøen.

– Disse må fartøyene være oppmerksomme på, understreker Kystverket i sin pressemelding.

INFORMERER: Senioringeniør Steinar Hansen i Kystverket informerer om merkeprosjektet under et brukermøte tidligere denne måneden. (Foto: Kystverket)

INFORMERER: Senioringeniør Steinar Hansen i Kystverket informerer om merkeprosjektet under et brukermøte tidligere denne måneden. (Foto: Kystverket)

– Farlig uten oppdaterte kart

Fundamentene settes på sjøbunnen, og vil stikke opp av vannet med en navigasjonsinstallasjon på toppen. Flere av disse vil stå på nye steder og vil derfor bli utstyrt midlertidig med ekstra merking.

Senioringeniør Steinar Hansen i Kystverket sier dette:

– For fritidsbåtbrukere som kun benytter kartplotter til å orientere seg, og opererer i farvannet ved høy hastighet, vil et fundament utgjøre en betydelig risiko i tåke, nedsatt sikt eller hvis navigasjonsinstallasjonen på toppen er slukket.

– Oppdatering av kart er tvingende nødvendig for en sikker seilas i farvannet, gjentar Hansen.

Fakta om merkeprosjektet

  • Det skal etableres 18 betongfundamenter i sjø. 
  • Det skal etableres 13 Litus Lux fyrlykter.
  • Syv fyrlykter skal modifiseres fra halogen til LED, med ny sektorinndeling. 
  • Det skal etableres 34 Dirigens Lux HIB-er og syv Dirigens Mini. 
  • Syv HIB-er skal bygges om, en overett skal modifiseres og en lanterne skal etableres. 
    Navigasjonsinstallasjonene skal sammen utgjøre et selvstendig visuelt navigasjonssystem med redundans. I tillegg skal systemet være et hjelpemiddel ved radarseilas, og bruk av ECDIS (digitale kart/kartplotter). 
  • Det benyttes lateralmerker som markerer leias yttergrense, i form av HIB-er (hurtigbåtlanterner med indirekte belysning). Det benyttes HIB-er av typen Dirigens Lux og Dirigens Mini som er solcelledrevet, med LED-teknologi, GPS-synkronisering og fjernovervåkning.

Kilde: Kystverket

Artikkeltags