Advarer om mye overvann på Vansjøisen

MYE OVERVANN: På de oppkjørte løypene på Vansjøisen i Råde er det observert mye overvann. Det må ikke bety at isen er usikker, men løypekjører Thomas Bjerke Syversen ønsker å advare folk om det likevel. Bildet er tatt i en annen sammenheng.

MYE OVERVANN: På de oppkjørte løypene på Vansjøisen i Råde er det observert mye overvann. Det må ikke bety at isen er usikker, men løypekjører Thomas Bjerke Syversen ønsker å advare folk om det likevel. Bildet er tatt i en annen sammenheng.

Da Thomas Bjerke Syversen hadde vann helt opp til stigbøylene på snøskuteren lørdag ettermiddag valgte de å gå ut med en advarsel om forholdene. Ved Borgebund i Råde derimot, er isen 25 centimeter tykk.

DEL

Thomas Bjerke Syversen kjører skiløyper i Råde og Saltnes for Råde IL. Lørdag ettermiddag skulle løypene på Vansjøisen kjøres opp på nytt, men det ble en vanskelig jobb.

For på isen lå det mye overvann.

– På det meste var det nok 30 centimeter vann. Jeg hadde vann opp til stigbøylene på skuteren, så det var faktisk litt vemmelig, sier Bjerke Syversen.

På Facebook-siden til løypekjørerne la de derfor ut en advarsel om forholdene. Der skriver de at de fraråde folk å gå der på grunn av forholdene.

– Nå har mange kommentert at det ikke er sikkert isen er utrygg, og det er den nok ikke, men det kan vi ikke nok om. Og jeg møtte flere skiløpere der ute på lørdag som synes det var litt utrygt når de gikk i vann og derfor ønsket vi å legge ut en advarsel, sier Bjerke Syversen.

– Vi føler jo litt på det når det er vi som kjører opp løypene, sier han videre og innrømmer at han tenkte på sikkerheten selv da han sto der ute med snøskuteren som veier 400 kilo.

25 cm tykk

Tidlig søndag morgen ble det kjørt opp løyper med traktor fra Borgebund ved Missingmyr og seks kilometer utover. Moss Avis har vært i kontakt med føreren, som forteller at det også der var områder med overvann, men at isen under var tykk.

– Jeg boret hull for å sjekke hvordan isen var under vannet og på de stedene var det mellom 23-25 centimeter tykk is, forteller løypekjøreren.

Han forteller videre at folk må være varsomme uansett hvor de går, men anbefaler folk å komme seg ut og nyte vinteren og skiløypene mens man har dem.

FINE FORHOLD: Løypene ved Borgebund ved Missingmyr i Råde er nypreparert. Under er isen 25 centimeter tykk.

FINE FORHOLD: Løypene ved Borgebund ved Missingmyr i Råde er nypreparert. Under er isen 25 centimeter tykk. Foto:

Bør ikke være utrygg

Ifølge varsom.no, en nettside utviklet av NVE i samarbeid med Meteorologisk Institutt og Statens vegvesen, oppstår overvann ved snøfall som tynger isen og presser opp underliggende vann, ved regnvær eller ved mildvær så snø på isen smelter.

Videre kan man lese følgende:

Vanligst i Norge er overvann etter store snøfall. Is flyter på vannet og omtrent en tiendedel av istykkelsen stikker opp av vannet. Ved snøfall vil vekten av snøen tynge ned isen og vannet finner gjerne veien opp i snøen og den nederste delen av snødekket blir gjennomvåt sørpe. Hvor mye vann som trenger opp avhenger av opprinnelig istykkelse og mengden snø. Mer grundig fysisk forklaring finner du i fotnote nederst i kapittelet. Er snølaget tykt vil den øverste delen fortsatt være tørr og isolere slik at vannet ikke fryser før snøen er blitt mer komprimert og mister isolasjonsevnen. En periode vil en skiløper da kunne vasse i vann selv om det er svært kaldt.

– Bruk andre løyper

Ifølge Bjerke Syversen har overvannet kommet i løpet av den siste uka.

– Det er så mange andre fine løyper som er kjørt opp rundt i distriktet, så vi anbefaler heller folk å bruke dem, så slipper man å være engstelig på isen, sier Bjerke Syversen.

Nils-Jørgen Kraft i DNT Vansjø er ofte med turskøytegruppa på tur og forteller at man alltid skal være varsom når man går på isen.

– At det ligger overvann på isen bør ikke nødvendigvis bety at det er usikker is, men det kan det. Jeg vil anbefale alle som skal bevege seg ut på isen enten det er med ski eller skøyter på beina, til å sjekke forholdene, sier Kraft.

– Siden skuteren har vært utpå der betyr det at isen har tålt et så tungt kjøretøy, men det er vanskelig å svare ja eller nei på om det er trygt å gå der det er kjørt opp spor likevel, sier han.

Artikkeltags