Gå til sidens hovedinnhold

Hektisk pinse på sjøen

Artikkelen er over 3 år gammel

Mannskapene om bord på Redningsskøyta Elias merker godt at båtsesongen er igang for alvor.

– Det har vært en normalt hektisk pinsehelg. Det pleier jo å øke betraktelig med båttrafikk i pinsehelga. Men det har blåst litt, så trafikken har vært preget av seilbåter, sier styreleder i Redningsselskapets Sjøredningskorps Moss, André Van Ingelgem, som sier at det har vært litt å gjøre alle dagene fra og med 17. mai.

– Det har vært en del slep og noen båter har hatt vanninntrengning.

Mye vann

Blant de mer dramatiske hendelsene var da en 28 fot stor motorbåt av type SeaRay med to personer om bord fikk en stor vannlekkasje utenfor Gjøva nord på Jeløy lørdag. Vannet sto langt over motoren. Mannskapet på redningsskøyta måtte ta i bruk tre pumper for å holde unna vannet, slik at båten ikke skulle gå ned. Den tredje av disse pumpene var ny, og mannskapet hadde hatt en ekstra drill i bruken av den senest samme morgen.

– Det gjorde at utstyret ble brukt veldig effektivt. De klarte å holde vannet unna, og fikk slept båten inn til Kambo Marina hvor den ble heist på land. Det måtte mye kraftig og solid lensing til for å holde den flytende.

Hullet måtte også tettes igjen, og mannskapet fikk assistanse fra Redningsskøyta Klaveness Marine på Oscarsborg.

– Det er en veldig skummel opplevelse med kraftig vanninntrenging i båten, men det står i rapporten at det står bra til med dem som var om bord.

 

Kjølevann

Også søndag måtte de bistå en båt som hadde fått vanninntrenging. Dette skjedde midt på dagen utenfor Larkollen.

– Vi var heldigvis i nærheten og kjørte med blålys gjennom Larkollsundet. Det gjør vi gjerne for å signalisere til andre båter at det haster. Men der hadde havaristen delvis klart å løse problemet selv ved å slå av motoren. Det kan tyde på at det hadde vært noe med kjølevannet som båten tar inn; at dette hadde gått rett i skroget. Denne båten ble bare slept inn til Fuglevik, og det gikk veldig greit. Det var en eldre kar, som var erfaren på sjøen, forteller han.

I tillegg har det vært noen båter som har gått tom for drivstoff. Ifølge Van Ingelgem er dette typisk.

– Det er mange som er utålmodige og vil komme seg ut så fort som mulig i finværet. Det kan gå litt fort, og så glemmer man å kontrollere at ting og tang er i orden. Drivstoff er noe av det første man må forsikre seg om at man har. Det har jo blåst litt, og det er veldig dumt å få driftsstans i vind. Det kan veldig fort eskalere ved at man begynner å drive mot land, og situasjonen kan fort bli mer dramatisk enn man ønsker. Det har gått bra, men jeg vil oppfordre alle til å være veldig nøye med eget drivstoff, sørge for å ha reservedeler, og for å ha byttet dieselfiltre og så videre så de ikke går tett.

Vanninntrenging er en annen gjengangerne rett etter at man har fått båten på sjøen etter vinteren.

– Man kan ha glemt å feste noe, eller det kan være ting som ikke sitter helt som det skal. Og så får man en plutselig vanninntrenging. Det har ikke noe med at man har gått på grunn å gjøre. Plutselig vanninntrenging skjer fordi det ikke har vært godt nok ettersyn.

På grunn i gjestehavna

Mandag har Elias hatt fire oppdrag, i tillegg til ett som ble løst over telefon.

– Det har vært startproblemer og fremdriftshavari. Og så var det en grunnstøting inne i gjestehavna i Horten. Men det var meget udramatisk, sier Ole Tomas Amundsen som bekrefter at det har vært en hektisk pinsehelg.

– Det har vært godt trøkk og veldig mye båter, sier han.

Mens noen har tatt seg av båtfolket, har landansatte og frivillige tatt seg av forebyggende arbeid.

– Eliasgjengen med Reidar Alstad i spissen har vært på Rudskogen i helgen med Lille-Elias på slep, forteller Van Ingelgem.

Der var det et familiearrangement for kreftsyke barn.

– Mannskapene fortalte barn og unge om sikkerhet på sjøen. Og ungene elsker å klatre om bord i Elias-båten, også på land.

Sjekk vesten

Den 26. mai har Redningsselskapet «sjekk vesten-dag».

– Da kommer vi til å være på brygga i Kanalen på plassen vår fra klokken ni til i hvert fall klokken tolv. Vi kommer til å ligge til kai hvis ikke noen båter trenger hjelp, men vi vil være til stede, og ønsker folk velkommen innom for å få vesten sjekket. Vi har reserveutstyr, og kan hjelpe til å ettergå vestene, og demonstrere hvordan vesten skal pakkes igjen etter at den har vært utløst. Også ung-laget vil være til stede, avslutter han.

 

Kommentarer til denne saken