Ryanair mandag: I samtaler om gjenåpning av Rygge. Tirsdag: Vi har ingen planer for Rygge flyplass på dette tidspunktet

PÅ VEI TIL RYGGE IGJEN? Ryanairs Michael O´Leary vurder nå Rygge-comeback.

PÅ VEI TIL RYGGE IGJEN? Ryanairs Michael O´Leary vurder nå Rygge-comeback. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Ryanair-sjefen sa på en pressekonferanse mandag at de er i samtaler om å opprette base på Rygge igjen. Tirsdag benekter Ryanair i Norden uttalelsene.

DEL

- Vi har lagt ned basene på steder som Marseilles eller Rygge på grunn av trusselen for at vi bli påtvunget fagforeninger. Nå som vi frivillig har gått med på å snakke med fagforeninger, vurderer vi og er i aktive diskusjoner med disse flyplassene om å etablere baser igjen, sier konsernsjef Michael O'Leary i Ryanair på selskapets analytikerpresentasjon mandag. Det melder Nettavisen.

Pressekonferansen kan du se her. Uttalelsene om Rygge kommer fra cirka 15 minutter og utover.

Til NRK tirsdag sier Chris Lundshøj, Ryanairs markedsansvarlige i Norden, at sitatene er unøyaktige.

– Disse sitatene er unøyaktige, og vi har ingen planer for Rygge flyplass på dette tidspunktet, skriver Lundshøj i en epost til NRK.

Lundshøj har foreløpig ikke svart på NRKs spørsmål om selskapet likevel er åpne for å fly fra Rygge i fremtiden.

Ryanair kunngjorde i forrige uke at de for første gang er villig til å snakke med fagforeningene, noe de frem til nå ikke har akseptert.

TIl NTB sier nestleder i fagforbundet Parat, Vegard Einan, at de skal stå på Rygge og ta imot Ryanair med åpne armer og masse innmeldingsblanketter om de velger å komme tilbake til Moss lufthavn Rygge. Einan er positiv til Ryanair-sjef Michael O'Learys uttalelser om at flyselskapet vurderer å komme tilbake til Rygge lufthavn ettersom iren samtidig sa at selskapet nå har akseptert å snakke med fagforeningene.

Billigere billetter

På fremleggingen av kvartalstallene mandag lettet selskapet mer på sløret for hva dette kan bety for Ryanair fremover.

Ryanair-sjef O'Leary gjorde det klart at selskapet nå akter å opprette flybaser i Skandinavia og Frankrike, to områder fagforeninger står spesielt sterkt. Han nevnte to flyplasser spesifikt, Marseilles Provence Lufthavn, som Ryanair gikk ut av 2010, og Rygge Lufthavn. Rygge ble lagt ned i 2016 etter at Ryanair la ned basen sin der.

- Hovedfordelen er av vi nå kan gå inn i markeder som Frankrike og Skandinavia som vi tidligere har forsøkt å unngå, sier O'Leary videre.

Han lover at dette også kan bety billigere flybilletter.

- Ved å opprette baser i Skandinavia, kan vi tilby mye lavere billettpriser enn Norwegian og SAS. Det er to selskaper med veldig høye kostnader og veldig høye flybillettpriser, sier O'Leary.

- Positivt

Uttalelsene kom uventet på Espen Ettre, styremedlem i Rygge sivile lufthavn.

- Jeg hørte om dette for fem minutter siden. Dette var overraskende for oss også, men det er veldig positivt, sier Ettre til Nettavisen.

Han er ellers ordknapp om samtalene med Ryanair.

- Det har vært kontakt, noe mer kan jeg ikke si. Så får vi se hva dette medfører, sier Ettre.

Han sier at de uansett ønsker å åpne flyplassen opp igjen. Rygge ble stengt i 2016 etter at Ryanair trakk seg ut. Den gang skyldte selskapet primært på innføringen av flypassasjeravgiften.

- Vi jobber mot en åpning våren eller sommeren 2019, sier Ettre.

Tror Ryanair går for baseetablering på Rygge

- Som grunnlegger av Rygge sivile lufthavn, er dette godt nytt! Vi må bare få med et til to andre flyselskaper også. Jeg kjenner Michael og har han først sagt noe, står han for det, kommenterer Jan Robert Danielsen i en nettkommentar til Moss Avis mandag ettermiddag. Der skriver også Danielsen at han tror Ryanair, dersom de mener alvor, vil gå for en baseetablering på Rygge.

- Det at de i dag opererer på Gardermoen og Torp, men uten base og uten å ha signalisert ønske om dette, peker ut Rygge som deres førstevalg for Norge. Michael O'Learys uttalelser på pressekonferansen peker i retning av ny baseetablering, skriver Danielsen. Han legger til at det forutsetter at de nye eierne av Rygge må bli enige om betingelser, ruteomfang, garantier etc.

Danielsen er ikke alene om å synes at dette er gode nyheter.

- Har fungert bra

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair synes også uttalelsen til O'Leary er interessant. Elnæs er ekspert på flymarkedet og er Ryanairs tidligere markedsdirektør for Skandinavia og Baltikum.

- Det er interessant at O'Leary sier at han ser på det. Rygge er en flyplass som fungerte veldig bra, men det alltid et spørsmål om lønnsomhet. Det er nok dyrt for Ryanair med Gardermoen. Da er det større sannsynlighet for at de velger Rygge som base i Norge, sier Elnæs til Nettavisen.

Han sier det er vanskelig å tolke det O'Leary sier at at det er fagforeningene og ikke flypassasjeravgift som gjorde at de la ned basen på Rygge.

- I Marseilles handlet det om fagforeninger, i Rygge var det først og fremst flypassasjeravgiften. Samtidig ønsket ikke Ryanair å slutte å fly fra Rygge, men de ville ha et begrenset flyprogram uten en base, sier O'Leary.

Ryanair har ingen baser i Norge. De hadde tidligere to baser i Danmark, som de har lagt ned. Sverige er dermed det eneste landet i Skandinavia hvor Ryanair i dag har baser. De har en større base på Stockholm Skavsta Lufthavn og en liten med kun ett fly på Göteborg Landvetter Lufthavn

Artikkeltags