Rygge Sivile Lufthavn tapte en halv milliard i fjor

I 2016 var det slutt for Moss lufthavn Rygge og Ryanairs flygninger. Dette bildet er fra den siste dagen den sivile flyplassen var åpen.

I 2016 var det slutt for Moss lufthavn Rygge og Ryanairs flygninger. Dette bildet er fra den siste dagen den sivile flyplassen var åpen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Rygge Sivile Lufthavn tapte en halv milliard i fjor, men fortsatt kjempes det for å gjenåpne flyplassen.

DEL

Flypassasjeravgiften og en mulig omstrukturering av taxfree-salget er to hindre på veien til en gjenåpning av flyplassen på Rygge.

Flyplassen ble lagt ned i november 2016 etter at Ryanair droppet Rygge som base på grunn av flypassasjeravgiften.

I april 2017 solgte Orkla, Thon Holding as og Østfold Energi solgte alle aksjene i RSL til Jotunfjell Partners, inklusive terminalbygg og andre sivile anlegg ved Moss lufthavn Rygge.

LES OGSÅ: Han har ikke mistet troen på flyplassdrift på Rygge 

Går i minus

Årsresultatet for 2017 viser at omsetningen har falt 229,6 millioner kroner i 2016 til 469.000 kroner i 2017, og resultatet før skatt gikk fra minus 1,5 millioner i 2016 til minus 472,9 millioner kroner – nær en halv milliard, skriver Dagens Næringsliv.

– Selvfølgelig fikk vi et kraftig underskudd i fjor, men dette kom ikke overraskende på oss. Vi regnet med slike tall, sier Espen Ettre til DN.

Som en følge av nedskrivninger er mer enn halvparten av selskapets aksjekapital tapt. Styret har iverksatt tiltak for å sikre at det vil være dekning for selskapets aksjekapital i løpet av 2018.

I tillegg til flypassasjeravgiften, den største enkeltkostnaden som står i veien for en gjenåpning, sliter selskapet med hva som kommer til å skje med taxfree-salget på flyplasser fremover.

LES OGSÅ: Utsetter åpningen av Moss lufthavn Rygge til tidligst 2020 

Helse- og omsorgsdepartementet utreder nå om Vinmonopolet også skal få monopol for salg av alkohol på norske flyplasser.

- En slik utvidelse av monopolet vil redusere de kommersielle inntektene med flere titall millioner kroner og vil kunne hindre åpningen av Rygge i 2020, påpeker Espen Ettre.

LES OGSÅ: Rygge-ledelsen tatt på senga av Ryanair-sjefen 

Artikkeltags