Alt håp ute – Ryanair kutter Moss lufthavn Rygge helt

Ryanair forlater Moss lufthavn Rygge for godt 29. oktober.

Ryanair forlater Moss lufthavn Rygge for godt 29. oktober. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Ryanair flytter alle flyene fra Rygge 29. oktober. Dermed er det slutt for flyplassen.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

– Bookingen vår har aldri vært større. Vi er lei oss for at Norge ikke vil være med på den store veksten til Ryanair.

Det sa kommersiell direktør i Ryanair, David O'Brian, på pressekonferansen i Oslo onsdag.

Med et stort pressekorps til stede kunngjorde Ryanairs kommersielle direktør David O’Brian  nå kl. 10:00 at Ryanair holder fast på å avvikle sin flybase på Moss lufthavn Rygge 1. november.

O’Brian grunnga dette med innføringen av den norske flypassasjeravgiften på 80 kroner som trådte i kraft i dag.

– Vi kommer med triste nyheter i dag.

Slik begynte O'Brian pressekonferansen.

– Det siste flyet vil gå fra Rygge 29. oktober. Deretter flytter vi flyene våre til Gardermoen og Torp, sier O'Brian.

– Vi har skjønt at Moss lufthavn Rygge ikke klarer å overleve økonomisk med vår redusjon. Derfor tok vi avgjørelsen, sier han.

Han forteller videre at det er snakk om halvparten av flyavgangene de ville hatt fra Moss lufthavn Rygge.

David O'Brian sa han kom med triste nyheter på pressekonferansen i Oslo onsdag. Siste fly fra Rygge går 29. oktober.

David O'Brian sa han kom med triste nyheter på pressekonferansen i Oslo onsdag. Siste fly fra Rygge går 29. oktober. Foto:

Han lar derimot et lite håp fortsatt ligge i luften:

– Fjerner dere avgiften vil vi komme tilbake. Da flytter vi flyene våre tilbake til Rygge så snart vi kan. Den eneste grunnen til at vi forlater Moss lufthavn Rygge er avgiften.

– Når da?

– Det kan skje når som helst. Vi er åpne for det. Også i 2017, sier han.

– Men slik situasjonen er nå, mister tragisk nok 1000 personer jobben på grunn av en meningsløs avgift.

– Bryr meg ikke om Erna

– Vårt fokus er passasjerene våre. Kan vi ikke gi dem lave priser, flytter vi flyene våre dit vi kan gi dem det. Vi vil tjene mindre penger i Norge fordi dere innfører avgiften. Derfor flytter vi de fleste flyene våre ut av Norge, sier O'Brian.

På spørsmål fra Moss Avis om ikke det ville være mulig å tjene penger på Rygge med avgift, svarte O'Brain:

– Vi er ikke noe sosialkontor. Jeg trenger ikke stå til rette for noe. Vi gjør det vi gjør. Vi trekker ned trafikken med 50 prosent i Norge. Vi snur dersom regjeringen trekker avgiften. Det er det eneste som betyr noe.

På spørsmål om hva Ryanair mener om Erna Solbergs uttalelser om at de ikke lar seg diktere av Ryanair, sier han følgende:

– Jeg har ingen kommentar til at Erna Solberg sier at vi dikterer den norske regjeringen. Jeg skal ikke kritisere dem. Det er ikke mitt sted. Men vi forholder oss til mange politikere, mange regjeringer, i ulike land i Europa. Og det går fint. Jeg bryr meg virkelig ikke om hva hun sier.

Her kan du høre David O'Brian sine uttalelser:

Legger ned

Med nedleggelsen av basen på Rygge, er det klart at Moss lufthavn Rygge blir avviklet slik styret for flyplassen tidligere har fattet vedtak om. Det skjer fra 1. november.

I forkant av pressekonferansen var det spekulert i om Ryanair likevel ville kunne snu om og beholde basen på Rygge. Det skjedde ikke.

Dermed er det neppe noe som kan redde Rygge fra nedleggelse om det ikke i 12. time kommer inn andre flyselskaper som kan erstatte Ryanair.

Det irske lavprisselskapet gjorde det klart allerede i desember i fjor at baseavtalen med Moss lufthavn Rygge ville være en saga blott fra 1. november om ikke regjeringen trakk passasjeravgiften.

Uten basefly vil Moss lufthavn tape én million passasjerer. Det vil ifølge flyplassledelsen påføre flyplassen et årlig tap på 100 millioner kroner, noe flyplasseierne Olav Thon, Orkla, Østfold Energi og Østfold fylkeskommunen ikke vil leve med.

En til-og-fra-trafikk uten basefly vil kun gi Rygge 500.000 passasjerer, og det er altså etter flyplassens egen vurdering, ikke nok til å holde flyplassen i live. Dermed flyttet også Ryanair disse flyene vekk fra Rygge.

Mange håper at Ryanair vil snu på dagens pressekonferanse og beholde Moss lufthavn Rygge som baseflyplass. Det er flyplassens siste håp om å overleve.

Mange håper at Ryanair vil snu på dagens pressekonferanse og beholde Moss lufthavn Rygge som baseflyplass. Det er flyplassens siste håp om å overleve. Foto:

Det siste flyet vil lette fra Moss lufthavn Rygge 29. oktober. Dagen etter begynner de å fly fra Gardermoen tre ganger om dagen.

Drøyt 500 personer jobber på flyplassen. I tillegg regner man med at ytterligere 500 personer har inntekt fra tjenester som flyplassen kjøper.

Disse rutene flyttes

På pressekonferansen kom det frem at disse rutene flyttes til Gardermoen og Torp:

Gardermoen: Tre daglige ruter til London og én daglig rute til Vilnius.

Torp: To ukentlige ruter til Alicante, fem ukentlige ruter til Gdansk, to ukentlige ruter til Gran Canaria, én daglig rute til Krakow, fire ukentlige ruter til Manchester, to ukentlige ruter til Milano, to ukentlige ruter til Tenerife og fem ukentlige ruter til Warzawa.

Disse rutene forsvinner fra tilbudet til Ryanair i Norge:
Beziers, Brussel, Chania, Dublin, Edinburg, Malaga, Palma, Poznan, Pula, Riga, Rzescow , Thessaloniki, Sczecin, Talinn, Wroclaw og Zadar.

Fakta om Ryanair og avviklingen av Rygge

* Moss Lufthavn Rygge stenger 29. oktober.

* 16 Ryanair-flyginger inn og ut av Norge legges ned. Selskapets kapasitet i Norge kuttes med omtrent 50 prosent.

* Fire Ryanair-fly med personell flyttes ut av Norge.

* 8 flyginger flyttes til Torp.

* Ryanair starter en ny rute fra Gardermoen til London med tre daglige avganger, og en rute fra Vilnius til Gardermoen.

* Ifølge selskapet Rygge sivile lufthavn vil 1.000 arbeidsplasser gå tapt når Moss Lufthavn Rygge stenger. (©NTB)

Artikkeltags