Avinor sier nei til å overta Rygge

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Avinor sier nei til å overta Rygge sivile lufthavn, slik ledelsen foreslår.

DEL

– Det kan være en god idé at staten tar over Rygge sivile lufthavn og legger den inn under Avinor, sier administrerende direktør Pål F. Tandberg til NTB.

Men den statlige flyplass-eieren ser annerledes på det:

– Det vil ikke være særlig fristende å overta en flyplass uten trafikk. Vi ser ikke hvilke andre selskaper som kan komme inn når Ryanair forsvinner, sier seniorrådgiver Jon Inge Lian i Avinor til NTB.

Bestemmer selv

Men Tandberg mener at flyplassen likevel kan sikres. Ved statens hjelp.

– Med staten på alle sider av bordet kan infrastrukturen som allerede er etablert ved Rygge og Torp, utnyttes bedre. Behovet for en tredje rullebane på Gardermoen vil bli redusert og Forsvaret vil spare beredskapskostnader, argumenterer han.

Seniorrådgiver Lian mener premisset ikke holder. Flyselskapene bestemmer selv hvilke flyplasser de vil bruke. Avinor kan ikke styre selskapene til spesifikke flyplasser, fremholder han.

Ny rullebane om 15 år

Ifølge Avinor-rådgiveren er den borgerlige avtalen om revidert nasjonalbudsjett ikke egnet til å redde Rygge.

– Når det gjelder flyplasskapasitet, kan det fort bli et spørsmål om det er bedre å utnytte kapasitet på Rygge enn å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, sa finanskomiteens leder Hans Olav Syversen (KrF) til Dagens Næringsliv mandag.

Avinor påpeker imidlertid at en eventuell tredje rullebane på Gardermoen ligger mange år fram i tid:

– En tredje rullebane er planlagt ferdig i 2030, forutsatt at dagens trafikkprognoser slår til, sier seniorrådgiver Lian.

Forslaget om en tredje rullebane ligger som et innspill fra Avinor i Nasjonal transportplan, som skal opp til behandling i Stortinget til våren.

– For lite, for sent

Heller ikke Tandberg tror at budsjettavtalen mellom Høyre, Frp, Venstre og KrF kan sikre fortsatt drift ved Rygge sivile lufthavn.

– Det er for lite, for sent og vil ikke redde dagens driftsstruktur. Flyselskapene har en planleggingshorisont på 8 til 12 måneder, men alt er bedre enn ingenting. For etterbruken kan dette bety en god del, ikke minst for en del av arbeidsplassene på rullebanen, sier Tandberg.

I en fellesmerknad ber de fire partiene regjeringen om å vurdere situasjonen til de private flyplassene Torp og Rygge. Økt tilstedeværelse fra Luftforsvaret er blant det som spilles inn.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken