Olav Thon er ferdig med Moss Lufthavn Rygge

Olav Thon svarte på spørsmål etter møtet mellom Olav Thon, den private grupperingen Rygge Airport de andre hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn.

Olav Thon svarte på spørsmål etter møtet mellom Olav Thon, den private grupperingen Rygge Airport de andre hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Klokken 10 møttes Olav Thon og de andre aksjonærene i Oslo for å snakke om planene for Moss Lufthavn Rygge. - Det kom vel egentlig ingenting ut av møtet i dag, sier Thon.

DEL

Til stede på møtet var Fylkeskommunen, Olav Thon, Orkla og representanter for den nye grupperingen.

Det knyttet seg stor spenning til hva som kommer ut av møtet, som varte i én time og 20 minutter.

Men noen løsning for driften ved flyplassen kom ikke etter dagens møte.

– Vi har ikke blitt forelagt en økonomisk plan, og ingen forslag er lagt på bordet fra den nye eieren, sier Orklas Mageli etter møtet med den nye investeringsgruppen.

– Vi er positive og tar den nye konstellasjonen på alvor, men i dag kan jeg ikke si at det kom noe nytt, som gjør at vi kan si at det blir fortsatt drift.

Håkon Mageli fra Orkla svarer på sørsmål i en pause i møtet mellom Olav Thon, den private grupperingen Rygge Airport de andre hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn.

Håkon Mageli fra Orkla svarer på sørsmål i en pause i møtet mellom Olav Thon, den private grupperingen Rygge Airport de andre hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn. Foto:

På spørsmål om det betyr at det går mot  nedleggelse av Rygge svarer han bekreftende.

– Vi er opptatt av å få en god  løsning, og vi tror at det er helt avgjørende at Avinor blir med. Vi venter på politisk avklaring, sier Mageli.

Selger aksjene sine for en krone

Olav Thon var skuffet, og sier han hadde håpet at det skulle kommet med ut av dagens møte.

– Det er komplisert å drive en flyplass, og det kom vel egentlig ingenting ut av møtet i dag. Det er jeg ikke overrasket over, men jeg hadde kanskje trodd at de hadde kommet litt lenger i sine undersøkelser og forhandlinger. Klimaet under møtet var positivt, og dukker det opp grupperinger som vil sørge for videre drift ved flyplassen er de hjertelig velkommen, sier Thon.

Han har likevel tro på en løsning dersom Staten kommer på banen.

– De som bør være på banen er Avinor og Forsvaret. De blir jo påført utgifter for flere titalls milioner ved nedleggelse, sier Thon.

Han har tro på fortsatt drift ved Rygge som en avlastningflyplass for Gardermoen.

Storinvestor Olav Thon hadde mandag invitert den private grupperingen Rygge Airport til sitt kontor sammen med de andre hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn.

Storinvestor Olav Thon hadde mandag invitert den private grupperingen Rygge Airport til sitt kontor sammen med de andre hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn. Foto:

– Den nye rullebanen til 20 millliarder belastes det norske folk, så jeg er optimist og tror staten kommer til å bryte inn og ta seg av Rygge. Hvis staten ikke legger penger på bordet er alle aksjonærenes penger, altså Orkla 40 prosent, Østfold fylkeskommune 20 prosent, og mine 40 prosent, tapt.

- Jeg vil være fornøyd om jeg ikke får mer enn én krone for mine aksjer, men gjelden vil ikke vi ta noe ansvar for. Jeg har ytt nok, og er ferdig med flyplassdrift, understreker Thon.

- Tynn suppe

Flyplassdirektør Pål Tandberg var skuffet etter dagens møte med investorgruppen.

Det Rygge Airport kom med var «tynn suppe», sier Tandberg til Moss Avis.

Orkla er ferdig på Rygge

Håkon Mageli i Orkla var tilgjengelig for pressen i noen minutter før skjebnemøtet, men sa da at han ikke kunne kommentere om hvem som fremdeles er med, eller om utfordringene ved videre drift.

– Dette er en komplisert sak med store interesser på spill, sa Mageli til Moss Avis.

Når det gjelder de ansatte håper han å kunne gi et klart svar.

Mageli sa tidligere i dag at de hadde sett positivt på fortsatt drift, men at Orkla er ferdig med flyplassdrift.

Thon-gruppen og Orkla er stort sett enige om hva som skal skje med Rygge, og det skjer uten oss. Vi eier 40 prosent, men vi har tatt vårt tap på 171 millioner kroner, sa han.

Fylkesordfører Ole Haabeth er også på plass i Oslo.

Fylkesordfører Ole Haabeth er også på plass i Oslo. Foto:

I forkant av møtet var det varslet en pressekonferanse klokken 10:00 i Oslo. Men pressen kom til stengt dør og lenge var det uklart hva som ville skje.

Etter hvert ble det klart at en pressekonferanse først ville finne sted klokken 12:00.

Ingen løsning

Fylkesordfører Ole Haabeth var også med på møtet med Thon, og sier at ingen løsninger er på plass.

– Det er fortsatt veldig mye usikkerhet rundt dette prosjektet, sier Haabeth til Moss Avis.

Hittil har både investor Riulf Rustad og leder for det nyopprettede selskapet Rygge Airport AS (RA) Knut R. Johannessen er på plass for å møte Olav Thon i Thons hovedkvarter i Stenersgata i Oslo.

F.v. Anne-Grete Strøm-Erichsen, Einar Enger og Jan Petter Sissener var blant de inviterte da Olav Thon mandag inviterte den private grupperingen Rygge Airport til sitt kontor sammen med de andre hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn.

F.v. Anne-Grete Strøm-Erichsen, Einar Enger og Jan Petter Sissener var blant de inviterte da Olav Thon mandag inviterte den private grupperingen Rygge Airport til sitt kontor sammen med de andre hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn. Foto:

Onsdag i forrige uke ble det kjent at et nytt selskap vil overta driften på Rygge. Blant aksjonærene er tidligere statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen som er styreleder, nestleder i styret er tidligere konsernsjef i NSB. Samt Einar S. Enger, Knut Johannessen, Einar Skaarseth Enger, Ingvild R. Myhre, Kristin Hjelmaas Valla og Øystein Høsteland Sundby.

Flyselskapene holder dørene på gløtt for Moss lufthavn Rygge 

Artikkeltags