Østfold KrF vil sette ned foten i flypassasjeravgiftssaken

UTENFOR EU?: Kristelig Folkeparti foreslår at flypassasjeravgiften kun skal gjelde for flyvninger utenfor EU.

UTENFOR EU?: Kristelig Folkeparti foreslår at flypassasjeravgiften kun skal gjelde for flyvninger utenfor EU.

Artikkelen er over 4 år gammel

Foreslår avgift kun på flyvninger utenfor EU.

DEL

Bestill MA+ i 8 uker for kun 99 kroner og få tilgang til alt digitalt innhold!

Klokken ti i dag la representanter fra Østfold KrF frem sitt forslag til en mer miljøvennlig og bærekraftig luftfart for politikerne på Stortinget. I sin resolusjon fra fylkesårsmøtet som ble avholdt sist lørdag foreslår KrFs Østfoldpolitikere at man innfører flypassasjeravgift kun på flyvninger utenfor kvotepliktig område.

- En av hensiktene med forslagene er selvfølgelig å redde Moss lufthavn Rygge, sier Gruppeleder i Moss KrF, Halvard Sand.

- Østfold KrF ønsker en innretning for å redde flyplassen, sier stortingsrepresentant for KrF i Østfold, Line Henriette Holten Hjemdal.

Sand mener at forslaget tydelig viser KrF Østfolds standpunkt i saken og tror at partiet kommer til å fremme et ønske om å få avgiften fjernet når revidert statsbudsjett skal legges frem i mai.

- Jeg tror det blir et sterkt ønske, men ikke nødvendigvis et krav. Jeg tror dette er et sterkt forsøk på å redde arbeidsplasser, ikke bare i Østfold, men i hele landet, sier Sand.

LES OGSÅ: Negativ til flypassasjeravgift

Engasjement og usikkerhet

I resolusjonen fra helgens møte står det blant annet:

Innføring av flyseteavgiften har medført et stort engasjement og skapt usikkerhet rundt fremtiden til Moss lufthavn Rygge. Østfold KrF sitt årsmøte mener at man nå trenger å tenke gjennom denne en gang til, og samtidig få muligheten til å se flyplassene på Østlandet i et nytt lys.

Østfold KrF påpeker at det er behov for en samlet kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandsområdet, hvor blant annet Moss lufthavn Rygge inngår. KrF-politikerne mener at den nye dobbeltsporede jernbanen som vil stå ferdig til Rygge innen 2023, vil gi nye muligheter for å etablere motstrøms trafikk sørover fra Oslo og gode muligheter for utnyttelse av flyplassen.

Østfold KrF oppfordrer også staten til å utarbeide en ordning som skal sørge for at produksjonen av biodrivstoff til norsk luftfart kommer i gang.

I resolusjonen står det videre:

På kort sikt kan en flyseteavgift innført utenfor kvotepliktig sektor, sammen med en liten økning av Co2 avgiften på flytrafikk og ørliten økning av drivstoffavgiften gi det provenyet som budsjettenigheten trenger for 2016 budsjettet.

- Det er en av tankene som har kommet frem i høringsrunden, og dette er et tiltak som også vil være mer treffsikkert miljømessig, sier Holten Hjemdal om forslaget om en flypassasjeravgift kun utenfor EU.

Sand mener at KrF nå har markert et sterkt signal.

- Man skal betale for å forurense, men det skal ikke være urettferdig. I EU og EØS er det allerede en miljøavgift, derfor er det lurt å sette den nye avgiften til utenfor disse områdene, sier Sand.

LES HELE RESOLUSJONEN HER

Omstridt

I forrige uke skrev ESA (Efta Surveillance Authority) i et brev til næringsdepartementet at den varslede flypassasjeravgiften på 80 kroner ikke kan innføres uten videre. Ifølge Dagens Næringsliv åpnet finansminister Siv Jensen for en utsettelse av flypassasjeravgiften for å se nærmere på innvendingen fra ESA.

LES OGSÅ: – Dette er på grensen til lureri

Det er kommet inn rundt 140 høringsuttalelser om den omstridte avgiften, hvorav de fleste er sterkt negative. Blant dem som stiller seg kritisk til en slik avgift, er Konkurransetilsynet og Forsvarsdepartementet.

LES OGSÅ:

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken