Går glipp av tusenvis av kroner

PENGER Å HENTE: Erik Haukebø mener forteller at reisende som har møtt komplikasjoner under veis har mye til gode hos flyselskapene.

PENGER Å HENTE: Erik Haukebø mener forteller at reisende som har møtt komplikasjoner under veis har mye til gode hos flyselskapene. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Reisende fra Rygge som opplever problemer underveis på flyturen, kan ha krav på store summer som aldri blir hevet.

DEL

Reisende som blir rammet av kanselleringer og forsinkelser kan ha rett på både gratis mat og drikke, gratis hotellopphold og erstatning.

Erik Haukebø i firmaet AirHelp har sett nærmere på tallene for fjorårets sommer på mosseflyplassen.

- Reisende på Rygge går glipp av 2.693.927 kroner i sommermånedene, sier han, og presiserer at tallene kan bli enda høyere i år.

Retten til og størrelsen på kompensasjonen avhenger både av årsaken til forsinkelser eller kanselleringer, og reisens lengde.

Men med erstatning på flere tusen kroner per person, blir det fort penger å hente når en hel familie har vært ute og reist.

- De færreste har råd til å gå glipp av det, mener han.

Én ting er at folk ikke setter seg inn i rettighetene sine, eller bruker tid på å rette krav til flyselskapene. En annen ting er at rettighetene faktisk går bakover i tid. Her er reglene litt forskjellige fra land til land.

- Men i Norge kan du kreve å få tilbake penger for reiser du har vært på for opptil tre år siden, sier han.

LES OGSÅ: Hopper på flyet i siste liten

Punktlige

Ifølge Haukebø er det bare 0,06 prosent - med andre ord bare en liten promille - av dem som har krav på penger som faktisk går gjennom prosessene til flyselskapet og får pengene sine. Han mener at det både skyldes mangel på kunnskap og at prosessene er kronglete. I tillegg er det forskjellige lover for forskjellige land.

Selv om de norske flyplassene, heriblant Moss Lufthavn Rygge, er i verdenstoppen når det gjelder punktlighet, kan det oppstå forsinkelser. Mange har også omstigninger under veis hvor det kan skje ting.

Selskapet Erik Haukebø jobber for ble etablert av to dansker for to år siden, som selv hadde opplevd timevis med venting på flyplasser.Forretningsideen er å hjelpe folk som har opplevd forsinkelser, overbookinger og kanselleringer til først å finne ut om de faktisk har krav på penger, og deretter med å få tilbake pengene fra flyselskapene. Normalt tar denne prosessen rundt to måneder, men noen ganger må sakene innom retten før de blir avgjort. Selskapet tar 25 prosent av summen dersom kravet går igjennom, og ingen ting dersom de ikke vinner saken. AirHelp opererer allerede i 17 land.

- Det er først nå at selskapet har en egen representant i Norge, så det er veldig spennende, forteller Haukebø, som begynte i jobben i mai.

Kollegaene sitter rundt omkring i verden, og store deler av jobben skjer på nettet. Selv sitter han gjerne på hytta i Son og jobber.

- Da kan jeg ta med meg jobben utendørs. Det er det ikke alle som har muligheten til, smiler 24-åringen, som så langt ikke har møtt hverken arbeidsgivere eller kollegaer.

Passasjerene bør få alt

Pressekontakt Astrid Mannion i Norwegian har inntrykk av at folk flest er godt informert om sine rettigheter, og har mer å hente på å gå direkte til flyselskapet.

- Vi har god informasjon om de reisendes rettigheter på våre nettsider, og dersom passasjerne har krav på kompensasjon, får de det av oss, sier hun.

- Slike selskaper tar en stor prosentandel, mens passasjerene egentlig burde få hele beløpet.

Haukebø mener imidlertid at det er flere selskaper hvor det ikke er lett å komme gjennom.

- Det kan være vanskelig og ta lang tid. Men folk må gjerne prøve selv først, og heller gå til oss når de begynner å gå lei, sier han.

- Vet ikke hva de har krav på

Også Forbrukerrådet opplever at mange føler usikkerhet når de møter problemer på flyturen, og har derfor lansert en egen kalkulator som skal gjøre det lettere å finne ut hva man har krav på. 

– Mange vet ikke hva de skal gjøre eller hva de har krav på når problemet er der, sa regiondirektør Linette Heiberg i forbindelse med lanseringen av kalkulatoren tidligere i sommer.

På forbrukerrådets nettsider kan du lese mer om hva du har krav på.

I forrige uke lanserte Forbrukerrådet halvårstall for spørsmål rettet til dem, og for første gang var et flyseskap på ti på topp-listen. Norwegian ligger på fjerdeplass på henvendelsesstatistikken, mens SAS ligger på tolvte plass.

LES OGSÅ: Blir lettere å kreve sin rett

Riktig pris

- Det smerter når flyet blir mange timer forsinket, og man blir enda mer skuffet hvis flyselskapet flyr fra ansvaret sitt, påpeker Line Jeanette Klefstad, rådgiver i Østfold, Follo, Asker og Bærum i en e-post til Moss Avis.

Hun sier at Forbrukerrådet ikke er imot selskaper som bistår forbrukerne, men at det forutsetter at tjenesten de tilbyr er til riktig pris.

- Vi mener flyselskapene burde informere folk bedre om rettighetene de har når forsinkelser og innstillinger oppstår. Dette har vi påpekt flere ganger ovenfor dem. Dessverre er nok også mange forbrukere ikke godt nok bevisst rettighetene sine.

- Mange saker løser seg heldigvis ved å klage til flyselskapet, og det er relativt enkelt å klage til Transportklagenemnda Fly. Begge deler er gratis, men det krever selvfølgelig at du må gjøre det selv. Mye av jobben er å innhente nødvendig dokumentasjon og skrive hva som er skjedd og med hvilket flyselskap, men det må du uansett om du gjør det selv eller om du bruker Airhelp.

Hun oppfordrer folk som skal ut og fly til å skaffe seg  Flykalkulatoren, som ikke koster noen ting.

- Den vil legge seg på telefonen din på samme måte som en app. Får du ikke det du har krav på så ta kontakt med flyselskapet. Hjelper ikke det kan du klage til Transportklagenemnda Fly, avslutter hun.

Artikkeltags