Rygge Airport-lederen: – Overrasket og ubekymret

Leder for det nyopprettede selskapet Rygge Airport AS, Knut R. Johannessen, synes ikke eiernes nei til samarbeid er spesielt dramatisk.

Leder for det nyopprettede selskapet Rygge Airport AS, Knut R. Johannessen, synes ikke eiernes nei til samarbeid er spesielt dramatisk. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Torsdag formiddag sa eierne nei til å samarbeide med Rygge Airport. Det kunne vært verre.

DEL

– Jeg ble litt overrasket, men på vegne av Rygge Airport forholder jeg meg til Forsvars- og Samferdselsdepartementet, sier daglig leder i Rygge Airport, Knut R. Johannessen til Moss Avis.

Han oppfatter dermed ikke dagens eieres nei som et kroken på døra, men innrømmer å være overrasket over at dagens eiere ikke er villig til å forhandle videre for fortsatt sivil flyplassdrift på Rygge.

– Vi jobber ufortrødent videre med samme plan som i utgangspunktet og jeg oppfatter at vi har god fremdrift, sier han.

Intet nytt

Ifølge NRK skal eierne, med Olav Thon og Industrigiganten Orkla i spissen, ikke ha vært tilfreds med dem som ønsker å overta.

– Vi har dessverre ikke fått nye opplysninger som gir grunn til optimisme, skal kommunikasjonsdirektør i Orkla, Håkon Mageli ha sagt ifølge statskanalen.

– Vi har etterlyst informasjon om kapitalbase, forretningsplan og kundestruktur. Men, etter en måned har de ikke gitt oss svar på dette, sier kommunikasjonssjefen.

Johannessen utelukker likevel ikke et fremtidig samarbeide med dem, for hans del er dørene fortsatt åpne.

– For oss handler det om at vi må sette oss ned og snakke sammen. Hvis Orkla har spørsmål de ønsker svar på, så skal vi etter beste evne svare på det, sier Johannessen til NRK.

Veien videre

Rygge Airport dukket opp på rullebanen sent i august. Ambisjonen var å enten videreføre drift eller skape grunnlag for ny. Dagens eiere har, etter at politikerne innførte den meget omdiskuterte passasjeravgiften, besluttet at det ikke finnes grunn til flyplassdrift etter dagens modell.

Til Moss Avis har Johannessen tidligere påpekt at man trenger konsesjon, avtale med Forsvaret og vi må ta vare på dem som jobber der. Konsesjonen er det Samferdselsdepartementet som gir.

Signalene , ikke minst fra regionens ordførere har vært ytterst positiv og senest onsdag kveld kunne forsvarsminister Ine Eriksen Søreide over for Moss Avis bekrefte at man fra hennes departement ikke har særlige motforestillinger når det gjelder å dele infrastruktur med sivile aktører.

Artikkeltags