Rv 19 gjennom Moss kan ryke 

Ny rv 19 gjennom Moss sentrum er et av amnge veiprosjekt hvor kostnadene har økt betraktelig.

Ny rv 19 gjennom Moss sentrum er et av amnge veiprosjekt hvor kostnadene har økt betraktelig. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

En ny rapport viser at 15 planlagte veiprosjekt kan stå i fare for ikke å bli realisert grunnet kostnadsøkning.

DEL

– Vi er bekymret. Det er viktig å få fram at kostnadsøkningene ikke skyldes økte lønnskostnader eller lavere effektivitet, men at det skyldes andre krav i prosjektene enn hva som er planlagt, sier direktør Kari Sandberg i Entreprenørforeningen for bygg og anlegg til VG.

Blant de store veiprosjektene på lista i rapporten «Kostnadsøkninger i planperioden kan gjøre Nasjonal transportplan urealistisk» av Oslo Economics, er Rv 19 i Moss et av prosjektene det brenner et blått lys for.

Det er Entreprenørforeningen for bygg og anlegg og Veidekke, som har bestilt rapporten, og mange store utbyggingsprosjekt kan stå i fare dersom man skal holde seg til kostnadsrammene.

Rapporten viser til at prislappen på veiprosjekter i snitt har blitt 40 prosent dyrere gjennom planleggingsfasen, skriver VG.

Økonomen bak rapporten, Eirik Nøren Stenersen, sier til VG at flere prosjekter som er ment å starte opp i planperioden til Nasjonal transportplan, står i fare for å bli utsatt.

– Det vi har gjort er å se på bevilgningene som ligger i transportplanen, og hvordan de 1000 milliardene fordeler seg. Vi påpeker at en gjentagelse av historien med store kostnadsøkninger i startfasen av prosjektene vil umuliggjøre gjennomføring av transportplanen om ikke rammene øker, sier han til VG.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier til VG at han over lang tid har vært bekymret for kostnadsøkningen i veiprosjekter.

– Kostnadsøkningene skyldes blant annet lokale krav og at prosjektene utvikler seg i en mer ambisiøs retning, sier Solvik-Olsen til VG.

Solvik-Olsen nevner tre tiltak han vil gjøre for å få ned kostnadsnivået. Han vil endre kontraktsform så man får tidlig involvering av entreprenører, endre holdning overfor lokalpolitikere og opprette en ekspertgruppe bestående av Nye Veier og Statens vegvesen.

Disse prosjektene kan ryke:

E18 Slependen – Drengsund

Rv 19 Moss

E39 Aksdal – Våg

E39 Ådland – Svegatjørn (Hordfast)

E39 Vågsbotn – Klauvaneset

E39 i Sogn og Fjordane, strekningsvis utbedring Byrkjelo – Sandane

E39 Ålesund – Molde (Møreaksen)

E134 Strømsåstunnelen, nytt tunnelløp

E134 Saggrenda – Elgsjø

E134 Vågsli – Røldal

E6 Åsen – Steinkjer

E14 Stjørdal – Meråker

E10 Fiskebøl – Nappstraumen

E6 Olderdalen – Langslett

Rv 93 Kløfta

Kilde: Rapporten «Kostnadsøkninger i planperioden kan gjøre Nasjonal transportplan urealistisk» av Oslo Economics.

Artikkeltags