Se opp når du ser ned

Landskapsarktiekt Sofia Salqvist (til venstre) fra Sverige har vært en viktig bidragsyter i prosessen når Ann Lislegaard har laget deler av utearealene ved Kirkeparken videregående skole

Landskapsarktiekt Sofia Salqvist (til venstre) fra Sverige har vært en viktig bidragsyter i prosessen når Ann Lislegaard har laget deler av utearealene ved Kirkeparken videregående skole

Artikkelen er over 9 år gammel

Kirkeparken videregående skole er blitt et mekka for kunnskap og trivsel. Det synes også ute.

DEL

Kirkeparken videregående skole er åpnet, elevene trives, lærerne er fornøyde, administrasjonen er stolt. Håndverkerne er i ferd med å pakke sammen og kan sole seg i glansen av en godt utført jobb. Det kan også billedkunstneren Ann Lislegaard gjøre. For det er på bakgrunn av hennes anvisning at utearealene er blitt som de er blitt.

Helhet. Et mønstret, fliselagt område mellom skolen og det som tidligere var Moss bibliotek, og i dag er Moss kunstforenings lokaler, representerer fortsettelsen av gulvarealet innenfor, på det som kalles for Fugleberget. Dette er et fellesområde på skolen som er som skapt for musikk, forestillinger og foredrag.

Til ettertanke. Her ute vil man se mennesker som forflytter seg i forskjellig tempo. Noen løper, andre har god tid. man kan være i godt humør eller være preget av det stikk motsatte, forteller billedkunstneren som til daglig er professor ved kunstakademiet i København.
Mønstret er ment å skulle skape en form for foranderlighet, sier hun og forteller om noe som kan minne om et scenisk torv, der mønsterstrukturen vil kunne gi en ulik assosiasjonsgrad avhengig av den stemningen man er i.
Dessuten er det et viktig moment at vi har det samme mønsteret inne som ute. Det forlenger og gir et helhetlig inntrykk.
Håndverk. Lislegaard berømmer både utbygger som har vist vidsyn og ikke minst håndverkerne som har utført et arbeid man må være tilfreds med.
Vi har lagt mønsteret slik at det ved en senere eller annen anledning kan utvides. Jeg har i prosessen sett området rundt skolen, mot kirken og de andre omkringliggende områdene og bygningene under ett, sier hun. Det er områdene rundt kunstforeningen og mot og i nærheten av Moss kirke som kan endres til å bli elementer i en kvartalmessig helhetlig tanke.

Glad. Ann Lislegaard er en vesentlig kraft innen billedkunsten og har erfaring fra lignende prosjekter i både inn- og utland. I Moss har hun samarbeidet med den svenske landskapsarkitekten Sofia Salqvist. Det har vært fantastisk å få prøve seg her i byen, oppsummerer en stolt professor.

Artikkeltags