- Jeg vet ikke mine arme råd!

Problematisk: 95-åringen hører svært dårlig. Det fører til problemer når hun blir ringt opp av telefonselgere. Foto: Mette Eriksen

Problematisk: 95-åringen hører svært dårlig. Det fører til problemer når hun blir ringt opp av telefonselgere. Foto: Mette Eriksen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

En fortvilet 95-åring i Moss har fått betalingspåminnelse for lodd hun ikke har ment å bestille.

DEL

Kvinnen hører svært dårlig. Det kan Moss Avis bekrefte etter å ha snakket med henne både over telefon og ved hjemmebesøk. Nå er hun i lotteri-trøbbel etter å ha blitt oppringt av telefonselgere som selger lodd for Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL).

– Jeg vet ikke mine arme råd! Jeg har slett ikke ment å bestille lodd. Likevel har jeg fått betalingspåminnelse der det står at jeg må betale 895 kroner, og at det vil løpe på økte kostnader for meg dersom jeg ikke betaler, sier 95-åringen fortvilet.

Tatt opp på bånd

Moss Avis forelegger saken for lotterisjef Håkon Aas i LHL. Han sier at LHL har gode rutiner rundt telefonsalget sitt av lodd. Blant annet blir alle telefonsamtalene tatt opp på bånd etter samtykke fra den som blir oppringt, slik at det i ettertid er mulig å sjekke hva som faktisk ble sagt mellom telefonselgeren og den som ble oppringt.

– Denne damen ble oppringt av én av våre telefonselgere 14. oktober. Dagen etter sendte vi ut lodd til henne. Jeg har nå lyttet på siste del av telefonsamtalen mellom telefonselgeren og henne. Jeg hører at hun svarer «ja» flere ganger, og at hun oppgir adressen sin, sier Aas.

Stopper kravet

Han legger til at 95-åringen heller ikke hadde reservert seg mot telefonsalg. Hans konklusjon er at telefonselgeren har fulgt LHLs etiske retningslinjer for telefonsalg.

– Selv om vi altså ikke kan se at telefonselgeren har gjort noe galt, velger vi å stoppe kravet mot henne. Begrunnelsen vår for dette er blant annet kvinnens høye alder, tilføyer Aas.

Forbrukerombudet anbefaler alle som ikke ønsker å bli oppringt av telefonselgere å reservere seg mot dette på nettsiden til Brønnøysundregistrene.

I fjor høst skrev Moss Avis om den samme damen. Da hadde hun fått inkassokrav for lodd via telefonsalg fra Millionlotteriet, som hun heller ikke hadde ment å bestille. Også Millionlotteriet valgte til slutt å ettergi alle krav mot henne.

Artikkeltags