114 tunge kjøretøy fikk kjøreforbud i grensekontroller i Østfold denne uka

Statens vegvesen gjennomførte tungbilkontroller på Svinesund og i Ørje mandag til og med torsdag denne uka. Det var særlig fokus på dekk/kjetting, det vil si vinterutrustning.

DEL

I tillegg kontrollerte Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen både førere, dokumenter, kjøre- og hviletid, vekt, lastsikring, bremser og sikt/utsyn.

Totalt ble det kontrollert 551 tunge kjøretøy.

  • 525 kjøretøy fikk kontrollert dekk og kjetting, og 53 av disse fikk skriftlige mangler, seks fikk kjøreforbud og 52 fikk gebyrer.
  • 348 ble kontrollerte for sikt/utsyn fra førerplass, her var det 25 som fikk kjøreforbud og 1 ble anmeldt.
  • 221 hadde tekniske mangler som resulterte i 114 kjøreforbud og 101 gebyrer.
  • 287 kjøretøy var i vektkontroll, 23 fikk kjøreforbud og 18 vektgebyr for overlast.
  • 145 ble kontrollert for lastsikring, her fikk 36 skriftlige mangler og 35 fikk kjøreforbud.
  • 11 sjåfører og 275 sjåførdøgn kontrollert for kjøre -og hviletid, 2 fikk skriftlige mangler og 1 kjøreforbud. 279 sjåførdokumenter ble kontrollert, 2 hadde mangler og 1 fikk kjøreforbud.

- Det ble gjennomført 50 bremseprøver, 18 av disse hadde mangler og fem fikk kjøreforbud. Dette er noe bedre enn forventet, men tallet er fortsatt høy sier Øyvind Grotterød, leder for faggruppe Østfold i Utekontrollseksjonen.

Sjokkert over holdningene

De tekniske manglene var omtrent som forventet, men allikevel meget alvorlige med tanke på trafikksikkerheten på norske vinterveier. 10 prosent av bilene hadde for dårlig vinterutrustning, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

- Dette kan transportfirmaene lett rydde opp i ved innkjøp av lovpålagt utstyr, men det som fortsatt sjokkerer garvede kontrollører er holdninger blant ledelsen i enkelte transportfirma hvor det gambles med sikkerheten både for egne sjåfører og øvrige trafikanter.

Eksempler på dette er selskaper som bevisst sender med bilene sine defekte kjettinger, for lite antall kjettinger eller dårlige dekk, og mandag dukket det opp et skrekkeksempel på både feil lasting og slette holdninger.

Livsfarlig overlast

En fersk utenlandsk sjåfør hadde fått i oppdrag å kjøre betongblokker fra Uddevalla til Bergen. Da vogntoget ble stoppet og kontrollert på Svinesund viste det seg at det hadde 28 tonn på tilhengeren, det vil si 8,5 tonn overvekt. En trekkvogn som veier 13 tonn kan laste 1,5 ganger vekten på trekkvogna, noe som i dette tilfelle blir 19,5 tonn.

- Det verste i denne saken er ikke overlasten, men plasseringen av lasten. Betongblokkene var plassert langt bak på tilhengeren og kjøreegenskapene blir da katastrofalt dårlige. Bilen ville garantert gått rett fram i den første bratte og glatte svingen på vei til Bergen, sier Øyvind Grotterød.

Artikkeltags