Flere tusen lot seg lure av svindel på Facebook

DEL

En konkurranse sendt ut av "Power City" i nyhetsstrømmen til mange norske Facebook-brukere skal ha fått mange til å gå fem på. Ifølge Tek.no sto det at ti vinnere ville få muligheten til å "tømme" en Power-butikk til en verdi på 15 000 kroner. Alle som deltok ville få en høyttaler og årsabonnement på Spotify som trøstepremie.

Ifølge avisen stemte imidlertid ikke logoen overens med elektronikkjeden Power sin logo, og det var også skrivefeil i teksten.

Får ikke sendt melding til alle

Allikevel skal 5000 personer ha latt seg lure av svindelforsøket før Power ble gjort oppmerksom på konkurransen og umiddelbart kontaktet  Facebook for å få den fjernet.

– Problemet er at vi ikke har mulighet til å sende melding til alle som meldte seg på, ettersom vi ikke eier den siden. I stedet har vi lagt ut en beskjed på Facebook-siden vår om at konkurransen som har florert dessverre er en svindel, og ikke en konkurranse vi vedkjenner oss, sier Elizabeth Gill, markedssjef i Power, til avisen.

Kontakt banken

Ifølge Tek.no skal brukere som meldte seg på først ha blitt kontaktet via Messenger, og deretter sendt videre til en separat nettside.

– Tusen takk til alle dere som har tipset oss om de falske POWER-sidene som ligger her på Facebook. Denne siden eller deres konkurranser har ingen tilknytting til oss, skrev POWER på sin Facebook-side 9.november. Siden har det kommet kommentarer på innlegget helt frem til i dag.

Under en kommentar fra bekymret person som hadde fått messengermeldingen, skriver POWER 15. november: "Så lenge du ikke har klikket deg inn på noen linker eller registrert noe informasjon via deres sider så skal det ikke være noe problem. Har du dog kommet i skade for å klikke deg inn og feks. registrert kortinformasjon eller liknende vil jeg anbefale deg å kontakte banken for å få kontoen tilknyttet kortet du har benyttet sperret."

Artikkeltags