Nordmenn strømmer til Sverige for å kjøpe norsk godteri

Brynild har ikke nedbemannet i kjølvannet av den nye avgiften, men Anders Brynildsen sier at han frykter det kan komme.

Brynild har ikke nedbemannet i kjølvannet av den nye avgiften, men Anders Brynildsen sier at han frykter det kan komme.

Av

Sukkeravgiften gjør at nordmenn strømmer til Sverige for å kjøpe norsk godteri.

DEL

Både Brynild i Fredrikstad og Hval sjokoladefabrikk i Sandefjord melder om økt salg i Sverige etter innføringen av den nye sukkeravgiften i Norge.

Anders Brynildsen, daglig leder i Brynild Gruppen, sier at de opplever økt salg til Sverige som følge av innføringen av godteriavgiften. Bedriften hans står bak kjente merkevarer som Brynhild og Minde sjokolade.

-Vi merker at etterspørselen etter godteri på grensa øker. Det er som ventet, men ikke som ønsket. Grensehandelsbutikker etterspør mer, og dette vil dessverre også få konsekvenser for dagligvarehandelen i Norge, siden godteriavgiften øker grensehandelen generelt, sier Brynildsen til Nettavisen.

Hval selger til 12 svenske butikker på grensen til Norge. De lever av å selge til nordmenn på «harrytur». 

I løpet av de første to månedene av dette året er salget til disse butikkene fordoblet seg fra 30 tonn på samme tid i fjor til 60 tonn i år.

– De svenske butikkene vi selger til er veldig «happy». De har lagt inn mye større bestillinger enn før og vil vite om vi har noen nye produkter, sier Rolf Rune Forsberg i Hval sjokoladefabrikk til Nettavisen.

Svenskehandel er populært, og Forsberg venter at enda flere vil gjøre det nå som godteriet er blitt så mye dyrere.

– Det er mange som handler i Sverige. Her fra Sandefjord går det to ferger til Strømstad hver dag, sier han.

Selger gjennom bakdøra

Fra 1. januar 2018 økte regjeringen sukkeravgiften med 83 prosent. Det trekker godteriprosenter som Hval hardt. De anslår at de må ut med 22 millioner kroner til avgiften i 2018. Det tilsvarer 1,5 millioner kroner per ansatt. 

Hval omsatte for 47 millioner kroner i året som gikk.

– Avgiften er nå dobbelt så stor som råvareprisen. Svenske butikker på grensen selger nå avgiftsfritt til nordmenn til under halv pris, sier Forsberg, som viser til at smågodtprisen i Sverige nå er kun en tredjedel av hva den er i Norge.

Anders Brynildsen mener det er for tidlig å konkludere på utviklingen i hovedmarkedet Norge.

– Vi ser et begynnende fall i etterspørselen, men samtidig er det snart påske, og det forstyrrer mye av markedstallene, sier Brynild-sjefen.

Frykter nedbemanninger

Selskapet har ikke nedbemannet i kjølvannet av den nye avgiften, men Brynildsen sier at han frykter det kan komme.

– Vi venter at en nær doblet godteriavgift vil føre til lavere etterspørsel etter våre produkter. Avgiften tilsvarer nå totalt to millioner kroner pr. godteriarbeidsplass hos oss, så vi merker det godt, sier han.

Robert Rønning, kommunikasjonssjef i Orkla Confectionary & Snacks, som eier blant annet Nidar, sier det er for tidlig å si noe om effektene av sukkeravgiften.

– Men vi satser på grensehandel og netthandel. Det er riktig, sier Rønning til Nettavisen.

Artikkeltags