Advarer mot ufin tiggermetode i mossedistriktet

LURT AV TIGGER: En kunde på Rygge storsenter opplevde lørdag å bli lurt trill rundt av en tigger. Nå vil hun advare andre mot den ufine tiggermetiden.

LURT AV TIGGER: En kunde på Rygge storsenter opplevde lørdag å bli lurt trill rundt av en tigger. Nå vil hun advare andre mot den ufine tiggermetiden. Foto:

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

En mossekvinne har tatt kontakt med Moss Avis for å advare mot en ufin tigger som ga henne en ubehagelig overraskelse i helgen.

– Lørdag var jeg på Rygge storsenter. På utsiden sto det en mann i 20-årene, med skitne klær. Han spurte på engelsk om jeg ikke kunne hjelpe ham med mat og bleier til familien hans i Trondheim. Han viste til og med bilder av sine to små barn og han sa han lå ute ved Moss stasjon, sier kvinnen, som ønsker å være anonym.

Fylte opp kurven for 1100 kroner

Kvinnen endte opp med å ta med mannen inn på Coop Obs for å handle.

– Han la opp i bleier og mat i handlevogna. Han ville også ha penger til togbilletten, men da sa jeg nei. Han forsøkte også å legge opp i klær til seg selv, men da sa jeg stopp. Jeg burde kanskje ha skjønt at han ikke var helt ærlig med meg allerede da. Men jeg er en godtroende person. Kassalappen ble på 1100 kroner, sier kvinnen, som dro hjem i god tro på at hun hadde hjulpet en familie som hadde det vanskelig.

– Men så ringte Coop Obs meg opp og lurte på om jeg hadde hatt innbrudd i bilen og jeg savnet varene mine. Det viste seg at mannen hadde gått rett tilbake i butikken, i samme kasse, og byttet varene. Kvitteringen lå attpåtil i posen. Han hadde fått 1100 kroner tilbake. Butikken kjente igjen varene og hadde også hørt at det var unge menn som hadde blitt observert mens de kikket inn i de parkerte bilene utenfor, så de kontaktet meg, sier kvinnen.

– Føler meg dum og naiv

Hun skjønner at dette ikke er en sak hun kan få anmeldt, og at sikkert pengene gikk til noen som trengte dem mer enn henne.

– Men jeg følger meg dum og naiv. Og er sint på meg selv for at jeg var så godtroende. Derfor tenkte jeg det kunne være greit å gjøre andre også oppmerksomme på denne ufine tiggemetoden, sier kvinnen.

En Coop-ansatt på Rygge bekrefter historien og sier de umiddelbart kjente igjen varene og varslet kunden.

– Heldigvis ikke en vanlig tiggemetode på senteret

– Vi har heldigvis ikke vært bort i slike tiggemetoder her på senteret før, men det betyr selvsagt ikke at det ikke har skjedd før. Men fleste har vel aldri fått vite om varene de hjalp til med har gått til de formålet det skulle, sier den Coop-ansatte-

Ferierende senterleder på Rygge storsenter, Lene Hancke Hafskjold, hadde ennå ikke hørt om episoden da Moss Avis kontaktet henne lørdag ettermiddag.

– Denne saken kjenner jeg ikke til, men jeg skal umiddelbart gjøre vekterne våre oppmerksomme på dette, og så kan jeg si at vi har hatt veldig fokus på tigging på senteret. Og slike metoder som beskrives her, har vi heldigvis ikke vært borti før, sier senterlederen til Moss Avis.

Artikkeltags