Folkemøtet på Mikrobryggeriet i Moss kveld var først og fremst fylt opp av aktive partimedlemmer.

Bredt panel

De fikk høre ordstyrer og ansvarlig redaktør Pål Enghaug i Moss lede debatten om samferdsel, og da først om utbygging av veier.

KrF hadde meldt forfall for å feire partiets 80-årsdag, og i panelet satt Eirik Tveiten fra Rødt, May Hansen fra SV, Per Inge Bjerknes fra Sp, Irene Johansen fra Ap, Joakim Sveli fra Venstre, Erlend Wiborg fra Frp og Ingjerd Schou fra Høyre.
Veibygging gjennom offentlig-privat samarbeid (OPS) var første tema for kvelden.

Tisse i buksa

 - Er ikke OPS litt som å tisse i buksa. Det blir fort kaldt. Ja, det gir flere veier, men det blir mindre og mindre asfalt på dem, innledet Enghaug, og spurte Ingjerd Schou: "Er det ikke sånn?"

- Jeg vet ikke hvordan det er med deg når du tisser i buksa, men om jeg tisser i buksa, pleier jeg å bytte bukse, smilte Schou, før hun svarte på det politiske:

- Vi vil spare mye på bygge helhetlige veiprosjekter, framfor å bygge stykkevis. Og OPS er ikke en metode for veibygging, det er en finansieringsform. Høyre vil la private bygge ut, og arbeidet kvalitetsikres ved at utbyggerne får ansvaret for vedlikeholdet i 25 år, sa Ingjerd Schou.

Usikker på hva du skal stemme? Prøv velgerhjelpen vår.

Forsvarte seg

- Ap er enige i at veiene ikke kan bygges stykkevis, men vi vil ikke gi fra oss råderetten over nye veier de neste 20-25 årene, svarte Irene Johansen.
Per Inge Bjerknes påpekte at den sittende regjeringen har fått til mye på vei- og trafikksikkerhetsfronten og lovet 500 miliarder til vei og bane de neste 10 årene, før Frps Erlend Wiborg slapp til:

- Høyre vil la private bygge veier og betale dem høye renter. Ap vil låne penger i utlandet. Frp vil bruke av pengene vi har på bok og bygge uten å kreve bompenger, sa han og fikk dagens første applaus.

- Det var den blågrønne regjeringen som fikk bygget firefelts E6 gjennom Østfold, understreket Joakim Sveli.

Prioriterer jernbane

- Nå må vi uansett bygge ut jernbanen, før det trengs seksfelts E6 gjennom Østfold. Det vil vi ikke ha, understreket May Hansen, og la spøkefullt til:

- Skal vi få bygget veier, må vi ville, mente Eirik Tveiten.
Tidligere har han beskyldt Østfoldbenken på Stortinget for å sitte og strikke.
- Nå tror jeg de sitter og sover, gliste han i kveld, samtidig som han lot til å være delvis enig med Erlend Wiborg:

- At private bygger veier, gjør det ikke billigere å bygge veier. Norske oljepenger investeres i handlegater i Paris og London og i utenlandske bedrifter som skal konkurrere mot norske bedrifter. Pengene bør heller investeres i norsk samferdsel, sa Tveiten  før Moss Avis' utsendte måtte gå for å rekke papiravisens deadline.

Folket

Blant folket på Mikrobryggeriet pratet vi med Einar Grendal, Jorunn Bredesen, Turid Nordby og Steinar Helmer Johansen idet møtet tok til.

- Vi vil høre om de drøfter bomring. Må vi betale for å komme oss på sopptur i Mossemarka? Undret Steinar Helmer Johansen.

- Ja, eller for å få kommet oss dit for å gå på ski, tilføyde Turid Nordby.

- Det har dere ikke lyst til å betale bompenger for?

- Nei, vi er pensjonister og synes ikke vi skal betale for å få komme ut i naturen, sa Nordby.

- Og bussene stopper ikke på Noreødegården eller Vanembukken, ved inngangene til Mossemarka, påpekte Johansen.