Norwegian Outlet får bygge ut i Vestby

FÅR BYGGE UT:  Ådne Søndrål har fått ja fra statsråd Jan Tore Sanner. Det betyr flere butikker på Norwegian Outlet. Foto Terje Holm.

FÅR BYGGE UT: Ådne Søndrål har fått ja fra statsråd Jan Tore Sanner. Det betyr flere butikker på Norwegian Outlet. Foto Terje Holm. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Statsråd Jan Tore Sanner og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har bestemt seg i Norwegian Outlet-saken: Ådne Søndrål og co får utvide merkevarelandsbyen.

DEL

– Jeg har lagt vekt på at det er bred lokalpolitisk oppslutning om planen. Planen vil forbedre de lokale forholdene når det gjelder parkering og tilgjengelighet, sier Sanner (H) i pressemeldingen som gikk ut onsdag formiddag.

Og pressemeldingen er godt nytt for Ådne Søndrål og co som ønsker å utvide med 12-15 butikker.

Søndrål har hele tiden hatt Vestby kommune på sin side, mens fylkesmannen, Staten vegvesen og Akershus fylkeskommune har kommet med innsigelser.

Derfor har saken havnet til endelig avgjørelse hos Jan Tore Sanner i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Topptung befaring i november

Ådne Søndrål driver merkevarelandsbyen i Vestby sammen med Trond Vegar Brattlie og eiendomsselskapet Fortus AS. Selskapet står bak Norwegian Outlet, og det de betegner som Norges eneste merkevareby.

11. november 2015 ble en større delegasjon busset inn for å vurdere utvidelsen.

Eierne bak Norges eneste merkevarelandsby vil utvide fra 15.300 kvadratmeter forretningsareal, til drøyt 18.000.

For kundene betyr dette 12–15 flere butikker enn de cirka 40 man kan handle fra i dag, men verken Fylkesmannens miljøvernavdeling eller Statens vegvesen synes ideen er god.

En kamp hver gang

Vestby kommune og merkevarelandsbyen derimot, mener at utvidelsen blir et gode for kommunens øvrige handel, og at trafikken skal la seg avvikle på en akseptabel måte.

Partene har også vært samlet til megling.

– Vi har lagt fram våre argumenter og er egentlig klare for departementets godkjenning, sa ordfører Tom A. Ludvigsen i november, og kunne ikke la være å nevne kommunens kamp for andre etableringer, som Bauhaus og Ikea.

– Vi mener at Norwegian Outlet bare har positiv effekt på Vestbys øvrige næringsliv, sa Ludvigsen.

Og Ådne Søndrål gjorde det han kunne i november for å få fylkesmannens representanter til å skjønne at Norwegian Outlet ikke kan regnes som noe vanlig kjøpesenter med de restriksjonene som gjelder der:

– Beliggenheten er valgt utenfor sentrum, langs en hovedfartsåre, i randsonen av en by, på grunn av konkurranseforhold. Å legge denne typen handel i sentrum ville bli kannibalisme, sa Søndrål og la til at Norwegian Outlet trekker handlende fra hele landet.

I strid med fylkesdelplanen

– Ja nettopp, sa Ellen Lien fra Fylkesmannens miljøvernavdeling.

Innsigelsen fra hennes avdeling er begrunnet i at planområdet ligger tre kilometer fra Vestby stasjon med begrenset kollektivdekning. Lokaliseringen og den romslig parkeringen vil oppfordre til mer bilkjøring, mener miljøvernavdelingen, og liker det dårlig.

«I strid med fylkesdelplanen for handelsvirksomhet, service og senterstruktur og forskrift om rikspolitiske bestemmelser», slår Lien og hennes folk fast, mens det for Statens vegvesen er nærheten til E6 som er problemet.

Veivesenet frykter at køen inn til senteret skal forplante seg utover på E6 når handelen går for fullt i merkevarelandsbyen

Artikkeltags