Son næringsforening vil sette turismen i system. Det fordrer en reiselivsplan, og den vil næringslivet ha kommunen med på.

Partene møttes på spahotellet tirsdag kveld. Innleder var reiselivsaktør Børre Berglund som i 2000 var på flyttefot med familien, og som passerte Son en vinterdag og falt pladask, som han sa det.

Berglund kunne opplyse at reiselivet i Norge omfatter 140.000 ansatte og omsetter for 70 milliarder kroner, og at dersom man vil ha en del av denne kaka, så kan det være lurt med en plan som definerer hva man har, hva man er god på, men også definere framtidsmål.

– Gjestene vet ikke om noen plan. De vil bare være fornøyde de, sa Berglund og framhevet samspillet mellom kommune og næringsliv som viktig brikke, og at man har flere tanker i hodet samtidig.

– Ferie og friluftsliv er i ferd med å smelte sammen i et voksende marked. Opplevelse gir status, sa Berglund og mente at et absolutt krav om man vil noe innen reiseliv og turisme, er å være på plass 365 dager i året.

– Det nytter ikke å lukke og åpne etter eget ønske, konkluderte han.

300 millioner

Daglig leder Knut Aandal i Akershus reiselivsråd opplyser at reiselivsomsetningen i Vestby er estimert til 130 millioner kroner, at ringvirkningene er 100 mill. og indirekte virkninger utgjør 70 mill, alt sammen tall fra TØI-rapport Østfold:

– Skal det lages en reiselivsplan, bør Vestby sees under ett. Son er unik, men Norwegian Outlet og Ikea er også turistmagneter. Skal man ha en plan, må man ha en holdning, også til Moss og omland, og steder som Tusenfryd og Oscarsborg, sier Aandal.

Død fjord

Næringsleder Trygve Nordby slår fast at en god plan krever faglige og økonomiske ressurser, og at kommunen må med:

– I debatten løftet mange fram kystkultur og Outlet som opplagte kvaliteter, men også at vi har en Oslofjord som knapt brukes sju måneder av året. Andre var opptatt av å drepe myten om at det ikke skjer noe i vinterhalvåret, eller at man kjører forbi på E6 uten å vite hva som befinner seg noen kilometer unna. Behovet for et turistkontor ble også tatt opp, og det vi gjør nå er å samle materialet og oversende det til kommunen om et par ukers tid. Målet er å få en reiselivsplan inn i kommunens budsjetter.