Åpningen av den aller første Matland-butikken skjedde lille julaften i Moss. I de tidligere lokalene etter Jysk på Mosseskogen rett ved siden av Rema 1000, har Jan Tore Storsveen fått hånd om et lokale på 800 kvadratmeter.
Da Moss Avis var på besøk denne uken svinset mange nysgjerrige kunder rundt.

– Dette så veldig bra ut. Her er det mye jeg kjenner igjen fra Spania, kunne Tom Holbrå fra Jeløy fortelle. Han bor nemlig halve året nær Malaga og lot seg imponere både over vareutvalg og prisnivå.

– Det er ikke noe problem for meg å parallellimportere alt av dagligvarer fra store leverandører i Spania og Italia. Det er snakk om velrenommerte grossister som jeg kjenner godt gjennom min egen importvirksomhet i JTS Gourmet AS. De har utrolig mange gode produkter mange her hjemme ikke kjenner til fordi nesten alt i denne bransjen styres av tre store aktører, Coop, Rema og NorgesGruppen, påpeker Jan Tore Storsveen.

10 butikker

Storsveen håper og tror at butikken i Moss skal bli den første i en kjede på minst 10 butikker på Østlandet.

– Det er på tide at noen utfordrer de store kjedene. Uansett hvor du går og handler, er utvalget mer eller mindre det samme. Det gjelder også prisene. Fordi jeg ikke har noe mellomledd, men henter varene direkte, kan jeg sette prisene mye lavere samtidig som jeg vil kunne tilby et mer spennende produktspekter, sier Jan Tore Storsveen som er fra Vestby, og som også ivrer for at små lokale matprodusenter skal kunne finne sin plass inn til Matlands butikkhyller.

I tillegg til å ha varer som dekker en vanlig families behov, er butikken også full av spesialprodukter på alt fra halalkjøtt til et uendelig utvalg av matoljer, eddik og en rekke produkter tilpasset matallergikere. Og mer skal det bli.

LES OGSÅ: Svak avslutning på handelsåret for Amfi Moss

Håper på 50 mill.

– Jeg er genuint interessert i mat, og her skal det både bli en egen gårdsbutikk ute samt en kaffebar inne, lover Storsveen.

På Mosseskogen er målet å nå en omsetning på rundt 50 millioner kroner. Det ser ikke kjøpmannsnabo Rune Edèn på Rema 1000 som noen trussel.

– For oss vil Matland bare være et tilskudd og et pluss. Det er en annerledes butikk som nok vil trekke enda flere folk hit, sier Edèn som i år går mot en rekordomsetning på 108 millioner kroner. Det gjør ham til den største Rema 1000-kjøpmannen i mossedistriktet.

Driftig kar

– Han er en driftig kar, og det hadde vært artig og spennende om han kunne lykkes. Jeg ønsker ham lykke til, sier daglig leder i bladet Dagligvarehandelen, Reidar Molthe.

– Kan han utfordre kjedene?

– I denne bransjen er det høye volum og små marginer som gir resultater, og skal du utfordre de store på landsplan, må du ha 200–300 butikker. Men i lokalmiljøet er det mulig å vinne fram, sier Molthe.