Gå til sidens hovedinnhold

Hareide blir designsjef hos historisk tysk bilfabrikant

Artikkelen er over 6 år gammel

Einar Hareide er blitt engasjert som designsjef for den relanserte tyske bilfabrikanten Borgward AG.

Det går fram av en pressemelding Borgward sendte ut tirsdag ettermiddag.

I dag ble det ærverdige bilmerket Borgward relansert på bilutstillingen i Genève. Einar Hareide er mest kjent som tidligere designsjef på SAAB Automobile og grunnleggeren av Hareide Design i Oslo. Nå skal Hareide og hans firma Hareide Design bidra med å utvikle den tyske bilprodusenten, heter det i pressemeldingen.

Var veldig stor

Fra 1919 til 1961 skrev Borgward bilhistorie.

Som Tysklands største og mest suksessfulle bilprodusenter gjennom tidene, skapte de tidlig i det forrige århundre noen av de mest ikoniske bilene i tillegg til en rekke kommersielle transportmidler som lastebiler, busser, brannbiler, båter, elektriske biler, sportsbiler og helikoptre.

På den 85. bilmessen i Genève 3. mars, annonserte Borgward AG spennende planer for fremtiden, og Einar Hareide ble introdusert som en viktig brikke i design og relansering av en av de mest innovative merkevarene i bilhistorien.

Eleganse og funksjonalitet

En viktig del av jobben Borgward og Hareide har gjort, er å videreutvikle merkevarens DNA.

Borgward har i stor grad vært inspirert av grunnleggeren Carl F. Borgwards visjonære tilnærming til innovasjon og perfeksjon.

- Dette skal nå oversettes til biler relevant for dagens kresne, globale kunder. Drivere for det videre arbeidet vil være eleganse, funksjonalitet og tilgjengelighet, skriver selskapet.

Priviligert og utfordret

- Jeg føler meg både privilegert og utfordret. Jobben handler nå om å forene den historiske estetikken med «state of the art» teknologi for en moderne, high tech, bærekraftig og enda mer avansert bil, sier Einar Hareide i pressmedlingen.

Der kommenterer Karlheinz L. Knöss, Vice President Borgward AG ansettelsen av Hareide slik:

- Jeg er veldig stolt over at Einar Hareide har vært en så viktig del av arbeidet med å revitalisere merkevaren Borgward. Gjennom kompetanse og hans lange erfaring har han bidratt med lidenskap og inspirasjon i prosessen med å forvandle Borgward til en moderne og premium merkevare.

Hareide drev i ti år fram til høsten 2010 selskapet Hareide Designmill i Møllebyen i Moss.

Og Hareide har beholdt kontakten med Moss, og var senest i februar på by- og industrimuseet og delte ut designpris til flinke ungdomsskoleelever.

Kommentarer til denne saken