Snørik vinter gir XXL-fest

GOD BUTIKK: Sportsutstyrskjeden XXL leverer stadig bedre tall. Foto: Mariann T. Fjellet

GOD BUTIKK: Sportsutstyrskjeden XXL leverer stadig bedre tall. Foto: Mariann T. Fjellet

Av

Vinteren i fjor var et sorgens kapittel for XXL, men nå slår sportsgiganten kjempesterkt tilbake.

DEL

XXL har en rekke sportsvarehus, blant annet i Moss.

-Vi hadde en veldig, veldig utfordrende start på fjoråret, men nå synes jeg vi har hentet oss bra inn, sier en fornøyd konsernsjef i XXL, Fredrik Steenbuch.

Sportsgiganten la frem nye tall onsdag. De viste blant annet at inntektene til XXL var 756 millioner kroner i januar 2018, en oppgang på svimlende 26,2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Det skyldes den snørike og kalde vinteren i Norge og deler av Sverige og Finland.

Vinteren 2016–2017 var den mest snøfattige på mange år, noe som gikk hardt utover XXLs resultater. Det førte til at selskapet for første gang siden 2014 tapte penger i et kvartal.

– For et år siden ga vi nærmest produkter vekk og vi prioriterte volum på bekostning av marginer, sa Steenbuch på selskapets kvartalspresentasjon onsdag.

Oppgang

Årets vinter, derimot, er det stikk motsatte.

– Vi ser betydelig bedre marginer enn i fjor, sier Steenbuch.

I fjerde kvartal 2017 økte selskapet inntektene med svært solide 17 prosent til 2.526 millioner kroner.

Økningen er drevet av netthandel, som økte med 40 prosent, kombinert med nye butikker, blant annet i Østerrike.

(saken fortsetter under bildet)

XXL-SJEF: Fredrik Steenbuch.

XXL-SJEF: Fredrik Steenbuch. Foto:

– Godt jobbet, Norge

Sportsgiganten trekker frem en sterk Black Friday som en av grunnene til oppgangen.

– Norge skiller seg ut med en solid utvikling, sier Steenbuch, som viser til at snø og kulde hadde positiv effekt på salget i desember, kombinert med suksessen fra Black Friday.

– Det er imponerende å forbedre på allerede gode tall, så jeg sier bare «godt jobbet, Norge», sa Steenbuch på resultatfremleggelsen onsdag.

Driftsresultatet er på 285 millioner kroner, opp fra 247 millioner kroner i samme kvartal året før.

Selskapet åpnet et nytt marked i fjor, med butikker i Østerrike. Selskapet omsatte for 69 millioner i kvartalet, men driftsresultatet var på negative 33 millioner kroner, noe selskapet mener bare skyldes kostnader ved oppstarten.

– Vi gjør det bra i Østerrike og bare elsker våre nye østerrikske kollegaer, sier Steenbuch.

Artikkeltags