Enova vil storsatse på hurtigladere for elbil

Skal bli lettere: Enova vil at flere skal kunne hurtiglade elbil.

Skal bli lettere: Enova vil at flere skal kunne hurtiglade elbil.

Artikkelen er over 2 år gammel

Etter å ha støttet 230 hurtigladere for elbil langs hovedfartsårene i Norge, vil Enova fra høsten av tilby pengestøtte for utbygging i kommuner som har færre enn to hurtigladere fra før.

DEL

– Dette blir et startskudd for de mange stedene hvor elbilsatsingen ennå ikke har kommet i gang. Ordningen er relevant for aktører i nesten 300 kommuner, og vi håper å sparke i gang markedet i flest mulig av disse, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova i en pressemelding fra selskapet.

Det kan gis støtte til bygging i kommuner hvor det er maks én hurtiglader fra før. Enova dekker 40 prosent av investeringskostnaden, med en øvre grense på 200 000 kroner per hurtiglader.

– Mange steder i distriktet er det så få elbiler at hurtigladestasjoner vil være ulønnsomme enda en god stund framover. Ved å tilby støtte til bygging av hurtigladere i disse kommunene, ønsker vi å gjøre elbiler til et reelt alternativ for enda flere, enda raskere, sier Kvam.

Hun mener dette åpner for utvidet bruk av elbil på nye steder og for flere brukergrupper, og at denne satsingen kan bli viktig for taxier, pendlere og andre med lengre kjørelengder utenfor hovedfartsårene.

Støttetilbudet åpner i første halvdel av september.

Fakta

  • En hurtiglader er en lader som kan lade biler med en effekt fra 22 kw til 50 kW.
  • For at Enova skal kunne gi støtte til en hurtiglader må den ha tre ladepunkt (strømpunkt): DC Chademo (minimum 50 k effekt), DC Combo (minimum 50 kW) og AC-ladning (minimum 22 kW). I praksis betyr det at de aller fleste elbiler kan benytte seg av hurtigladeren.
  • Det er kun hurtigladere i som oppfyller dette kravet til såkalt «trippel-standard» som inngår i Enovas regnestykke over hvor mange hurtigladere som finnes i en kommune, og som dermed vil være avgjørende om det kan gis støtte.
  • En hurtigladestasjon er en en lokasjon med en eller flere hurtigladere med reservert plass for biler som lades.
  • Enova SF eies av Olje- og energidepartementet, og finansieringen skjer via tildelte midler fra Energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen. Enova er lokalisert i Trondheim og har 80 medarbeidere.

Artikkeltags