Voldsom vekst for Elkjøp

VOKSER: Elkjøp er i sterk vekst, og i motsetning til konkurrenten Power, soper dette konsernet inn milliardbeløp i overskudd.

VOKSER: Elkjøp er i sterk vekst, og i motsetning til konkurrenten Power, soper dette konsernet inn milliardbeløp i overskudd.

Nordens største elektronikkjede, Elkjøp Nordic, omsatte i regnskapsåret 2018/2019 for 38,3 milliarder kroner. Konsernets resultat økte med 10 prosent, til 1228 millioner norske kroner.

DEL

Resultatforbedringen tilskrives i stor grad omsetningsøkning, kostnadskontroll og besparelser knyttet til innlemmelsen av Lefdal i Elkjøp, skriver Elkjøp i en pressemelding.

Elkjøps nye konsernsjef, Erik Sønsterud, sier seg godt fornøyd med rekordresultatene.

– Vi startet forrige regnskapsår med tidenes sommer. Det er herlig for folk flest, men ikke særlig positivt for kundetrafikk til varehandel. I tillegg har valutasituasjonen, med høy eurokurs og svekket svensk krone, vært krevende. I lys av dette er vi svært fornøyd med resultatet vi nå leverer, sier Elkjøp-sjefen.

300 millioner kunder

Virksomheten i Norge og Sverige står for den største andelen av veksten. Målt i sammenlignbare butikker, vokste Elkjøp Norge med over fem prosent. Av produktgrupper bidro Smart Home, Gaming, Kjøkken og B2B til størst andel av omsetningsøkningen. Tradisjonelle produktområder som kjøkkenutstyr, hvitevarer og mobiltelefoner bidro også stort til kjedens rekordomsetning. Totalt solgte Elkjøps butikker mer enn to millioner smarttelefoner, går det fram av informasjonen sendt ut av Elkjøp.

I løpet av regnskapsåret besøkte 300 millioner kunder en Elkjøp-butikk. Konsernets kundetilfredshet endte på 91,8 prosent, en økning på 10 prosentpoeng over de siste fem årene.

– Vi måler kundetilfredsheten daglig i alle kanaler og butikker. I fjor investerte vi ca. 100 millioner kroner i utdanning av våre medarbeidere, og vi ser en sammenheng mellom god rådgivning og økningen i kundetilfredshet, sier Elkjøp-sjefen.

Økende netthandel

Elkjøp har over 400 butikker i Norden, men er også tungt inn i netthandel. Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone – en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

– Varehusene er fremdeles vår største og viktigste salgskanal, men vi noterer tosifret og sterk vekst på nett. Nettbutikkene står i dag for nesten 20 prosent av totalomsetningen, og klikk og hent vokste med 30 prosent i fjor. Flere og flere av kunder kjøper på nett og henter i butikk, en tjeneste vi tror vil fortsette å vise sterk vekst fremover, sier konsernsjef Erik Sønsterud.

Artikkeltags