Kiwi kutter «momsen» på all fisk

NYE PRISKUTT: Kiwi kutter prisen på alle ferske og frosne fiskeprodukter.

NYE PRISKUTT: Kiwi kutter prisen på alle ferske og frosne fiskeprodukter. Foto:

Av
DEL

(Nettavisen:) For å få nordmenn til å spise mer fisk velger Kiwi å kutte prisene på alle ferske og frosne fiskeprodukter, nærmere 150 produkter tilsammen, tilsvarende momsen på 15 prosent.

Kiwi håper dermed å øke salgsvolumet med 20 prosent og dessuten få regjeringen på gli til å fjerne momsen på fiskeprodukter.

Hun sier at når Kiwi tidligere har kuttet prisene tilsvarende momsen på frukt og grønt, samt nøkkelhull-produkter, har salget økt med henholdsvis 23 og 22 prosent.

– 20 prosent vekst er offensivt, men realistisk. Vi har litt erfaring med momskutt. Vi vet også at kundene våre ønsker å spise mer fisk, hele seks av ti har planer om å spise mer fisk i 2019. Samtidig viser våre undersøkelser at prisen er en barriere, spesielt for de med lav inntekt, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Det er forøvrig ikke første gang, på under et halvt år, en stor dagligvarekjede går hardt ut med priskutt på fisk. Senest i august kuttet Extra prisen på en rekke fiskeprodukter med opp til 40 prosent, noe Kiwi fulgte opp.

Kiwi opplyser at det hele er et eksperiment som varer i seks uker, fram til 17. februar, og vil overfor Nettavisen ikke spekulere i om prisene stiger etter den datoen.

Artikkeltags