I alt planlegger Ikea å åpne 30 mindre butikker i store byer verden over, går det fram av en artikkel fra nyhetsbyrået AP, som nylig har besøkt Warszawa i Polen og sett nærmere på Ikeas nye bykonsept.

Kunder uten bil

Sammenlignet med bare et tiår siden, er det ifølge AP, langt mer sannsynlig at kjøpere nå bor i byområder, og er uten bil. Det betyr at de også ønsker et sentrumsnært sted hvor man kan se på møbler og interiør før man foretar bestillinger på nett.

Ikeas butikk i Warszawa ligger i to etasjer som dekker under 5000 kvadratmeter noe som bare er en fjerdedel av et tradisjonelt Ikea varehus. Her kan kundene kjøpe puter, gardiner og andre hjemmeartikler eller man kan designe oppsettet av soverom og kjøkken på datamaskinstasjoner.

Dersom man ønsker å kjøpe en bokhylle eller en seng, vil man ikke lenger finne dem på et stort lager. Det må bestilles via oppsatte nettkiosker, hvor man så får de bestilte varene kjørt hjem.

Små Ikea-butikker har også åpnet i større byer som Madrid og London. Neste år kommer Ikea til å åpne tilsvarende bybutikker i Paris og Tokyo.

Nye handlemønstre

– Ikea har vært ganske mye det samme i 70 år. Det har vært et cash-and-carry selskap, og det er fortsatt hovedparten av salget, sier Andreas Flygare, prosjektleder for Warszawa-butikken til AP.

Nå forklarer han at Ikea må tilpasse seg et forbruksmønster som har endret seg dramatisk de siste 10 årene.

– Du har selskaper som Amazon og Uber som varig har endret folks forbruksvaner. Det påvirker naturlig nok også andre selskaper, også Ikea, sier den lokale Ikea-sjefen.

Denne uka ble det også kjent at Ikeas driftsresultat siste år var ned 26 prosent til 22,5 milliarder kroner.

– Gjenfødsel av byene

Thomas Slide, senioranalytiker i markedsselskapet Mintel, beskriver Ikeas nye tilnærming som et rasjonelt svar på en «global trend mot byliv og gjenfødsel av byene.»

– Mens Ikea tidligere bygde sine store blå varehus i utkanten av byene og forventet at kundene skulle komme til dem, har Ikea nå anerkjent at det må være mer fleksibelt i sin tilnærming og ta Ikea-opplevelsen til dem gjennom digitale kanaler og mindre butikker nærmere hvor folk bor og jobber, sier Slide til nyhetsbyrået AP.