Stadig flere betaler for nett-reklame

ØKER: Reklame på internett og Facebook vokser mye i Norge.

ØKER: Reklame på internett og Facebook vokser mye i Norge. Foto:

Nesten halvparten av norske selskaper med minst ti ansatte betaler nå for å vise reklame på internett. Dette er en økning på 36 prosent fra 2016, viser tall fra SSB.

DEL

Nye tall fra statistikken Bruk av IKT i næringslivet viser at 45 prosent av foretakene betaler for å vise reklame på internett. 28 prosent av selskapene betaler for målrettet reklame basert på søkeord eller innhold i nettsider.

I 2016 betalte 15 prosent av foretakene for målrettet reklame basert på internettbrukernes geografiske plassering. I 2018 er dette tallet oppe i 19 prosent.

Også reklame basert på overvåking av internettbrukernes profil eller tidligere aktiviteter på nett, har økt. 12 prosent av foretakene brukte denne reklamemetoden i 2018 mot ni prosent i 2016, skriver SSB på sine nettsider.

Artikkeltags