Økende salg av økologisk mat

MER ØKOLOGISK: Økologisk mat selger stadig bedre, og spesielt populært er meierivarer.

MER ØKOLOGISK: Økologisk mat selger stadig bedre, og spesielt populært er meierivarer. Foto:

I første kvartal 2018 ble det solgt økologiske matvarer gjennom dagligvarehandelen for 1,4 milliarder kroner. Dette var ni prosent mer enn i samme periode i fjor.

DEL

I første halvår i år utgjorde salget av økologiske matvarer to prosent av det totale salget på steder hvor det er et økologisk alternativ. Av økomaten vi handler utgjør barnemat (37 prosent) og soya og rismelkprodukter (19 prosent) de gruppene med størst øko-andel, går det fram av en rapport fra Landbruksdirektoratet.

Meierivarer populært

Nordmenn handlet økologiske meierivarer for 199 millioner kroner første halvår i å. Det er en økning på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen av yoghurt økte mest, og var like høy første halvår 2018 som hele fjoråret, går det fram av Landbruksdirektoratets rapport.

Salget av norske økologiske oster økte med 59 prosent første halvår i år, mens salget av tilsvarende ost produsert i utlandet gikk ned med 12 prosent.

Svakt grønnsakssalg

Mens salget av økologisk melk, barnemat og egg fortsatte å øke, stagnerte det totale salget av økologiske grønnsaker. Salget av brød og frukt gikk ned.

Landbruksdirektoratet minner om at den norske vekstsesongen er kortere for økologiske grønnsaker enn for konvensjonelle, og at det dermed må importeres mye for å supplere den norske produksjonen. I tillegg importeres det økologiske grønnsaker som ikke produseres i Norge.

Direktoratet skriver at grossister og dagligvarekjeder i forkant av sesongen 2017–2018 signaliserte en økt satsing på økologiske grønnsaker. Salget ble imidlertid ikke like stort som ventet, og en del produkter måtte selges som konvensjonell vare. Til tross for dette var det en økning i salget av norske økologiske grønnsaker på 21 prosent.

Artikkeltags