Dagligvare øker mest på nett

Øker: Nordmenn elsker å handle på nettet.

Øker: Nordmenn elsker å handle på nettet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Dagligvarer det raskest voksende segmentet innen netthandel i Norge.

DEL

Det viser Postnords årlige rapport om netthandel i Norden. Selskapet har i 10 år fulgt netthandelsutviklingen i Norden.

– Dette er en spennende utvikling som bekrefter den volumveksten aktørene selv spådde. Selv om markedet har vært preget av konkursoverskrifter det siste halvåret, fyller altså nordmenn mer av handlekurven sin på nett. Det betyr at noen snart bør kunne begynne å regne dette hjem, sier Rikke Kyllenstjerna i Postnord i en pressemelding.

Andre aktører har opplevd et dagligvare marked i motvind. Marked.no og Brødboksen er to store aktører som måtte gi seg med kort mellomrom i januar. Stein Erik Hagens Marked.no valgte 18. januar selv å si at nok er nok, mens Brødboksen gikk konkurs mindre enn én uke etterpå.

Dette kjøper vi mest

Selv om dagligvarer er på vei opp, er det helt andre ting nordmenn virkelig handler stort på nett. De mest populære varene nordmenn handler på nettet, er «Klær og sko», «Hjemmeelektronikk», «Medieprodukter», «Skjønnhet og helse» samt «Sport og fritid».

I 2017 handlet hver nordmann for 2.048 kroner på nett hver måned. Totalt brukte vi 45,7 milliarder kroner gjennom hele året, viser oversikten fra Postnord.

Mest fra Kina

– Både vi og våre nordiske naboer handler mer og mer på nettet. Fremfor alt for å kunne gjøre det når det passer oss, uavhengig av butikkenes åpningstider. Lavere priser er viktigere for nordmenn enn for andre nordiske forbrukere, sier Rikke Kyllenstjerna i PostNord.

Også netthandelen med utlandet øker. I 2017 handlet 4 av 10 nordmenn månedlig fra utlandet. Totalt brukte vi 7,3 milliarder kroner. Mest kom fra Kina (34%), Storbritannia (27%), USA (23%), Sverige (13%) og Tyskland (8%).

- Varene vi kjøper mest av fra Kina ligger i spennet 100–500 kroner, sier Kyllenstjerna.

Artikkeltags