Widerøe og Norwegian kunngjorde fredag en samarbeidsavtale med en del ruter i Norge.

– Du vil kunne få en sømløs reise med Widerøe fra for eksempel Brønnøysund til Trondheim og videre med Norwegian til Oslo, sier kommunikasjonsjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Nettavisen.

Ikke utenriks

I første omgang innebærer samarbeidet at Widerøe skal selge gjennomgående billetter med Widerøe og Norwegian på sine nettsider. Selskapene tar sikte på at billettene legges i salg i første halvdel av mars. Etter planen vil billettene også kunne kjøpes på Norwegians nettsider mot slutten av året.

Han understreker at utenriksruter ennå ikke er inkludert i avtalen. En stor del norske ruter er heller ikke med.

– Vi starter med innenriksflyvninger, primært anbudsruter. Vi har store forventninger til dette og er spent på responsen i markedet. Om vi skal videreutvikle samarbeide, er noe vi må komme tilbake til, sier han.

Frem til nå har bare SAS hatt et samarbeid med Widerøe, og Sandaker-Nielsen mener at kundene vil tjene på at også Norwegian kan tilby gjennomgående billetter med Widerøe.

– Nå blir det konkurranse på feeder-rutene. Det betyr lavere priser og bedre tilbud, sier han.

Samarbeidet gjelder de følgende rutene:

  • Oslo - Røros 
  • Alle ruter mellom Oslo eller Bergen til Sogn og Fjordane og Ørsta/Volda
  • Alle ruter mellom Trondheim og Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen) 
  • Trondheim og Oslo til Rørvik og Namsos 
  • Alle ruter i Nordland, Troms og Finnmark, unntatt Bodø - Bardufoss 
  • Direkteruter fra Bergen til Bodø og Tromsø 
  • Sandefjord/Kristiansand/Trondheim til Evenes

Nederlag

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier at dette virker som en bra avtale, spesielt for Widerøe.

– Det gjør nok at de vil få endel mer trafikk. De har allerede inngått en avtale med Finnair om flyvninger til Helsinki fra Bergen og Tromsø, sier han til Nettavisen.

Han mener imidlertid SAS, som eide Widerøe frem til for noen år siden. har grunn til å være meget misfornøyde.

– Dette er et nederlag for SAS når de nå får konkurranse fra Norwegian på innenlandsflyvningene. Dette er ingen god dag for dem, sier han. 

- Mindre attraktive

Det samme mener NHH-professor Tor W. Andreassen. 

 – Samarbeidsavtalen mellom Norwegian og Widerøe er et sjakktrekk av begge selskapene. Widerøe er den største vinneren som nå har samarbeid med to attraktive flyselskaper. Norwegian blir også mer attraktive fordi det nå blir lettere å komme seg videre fra hovedflyplassene, sier Andreassen.

Han er klar på at SAS sin attraktivitet blir utvannet

– SAS mister nå et klart fortinn. For reisende vil det likevel være positivt fordi det nye samarbeidet gir en bedre koordinering av rutetabeller og bonusprogrammet, med andre ord: et bedre tilbud totalt sett, sier Andreassen.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS mener ikke avtalen vil ha så mye å si for SAS.

– Det er beinhard konkurranse i flymarkedet i Norge og vi mener dette ikke vil endre det i noen særlig grad. Slike interline-avtaler er normalen overalt i flyverdenen. SAS har interline-avtaler med flere hundre selskaper over hele verden, sier han til Nettavisen.