Europas største bilprodusenter går sammen om ladestasjon i Rygge

FLERE LADERE: Circle K i Rygge har tre ladere på bensinstasjonen i dag. Nå vil de få flere når IONITY ruller ut sitt nettverk av høykapasitetsladere.

FLERE LADERE: Circle K i Rygge har tre ladere på bensinstasjonen i dag. Nå vil de få flere når IONITY ruller ut sitt nettverk av høykapasitetsladere.

Artikkelen er over 2 år gammel

IONITY, et selskap grunnlagt av Europas største bilprodusenter, skal bygge et nettverk av høykapasitetsladere for elektriske biler i Europa. En av de første stasjonene skal ligge på Circle K i Rygge.

DEL

Tidligere i høst ble det kjent at BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group med Audi og Porsche går sammen om å lage ladestasjoner for elektriske biler med dekning over hele Europa for å sikre problemfri e-mobilitet over lange avstander.

Mandag formiddag ble det kjent at de første pilotene i prosjektet i Norge kommer på Circle K Rygge i Østfold (E6), Circle K Dal nord for Gardermoen i Akershus (E6) og Circle K Kjerlingland i Aust-Agder (E18).

Pilotene er planlagt etablert i slutten av året.

20 i Norge

I Norge er det snakk om totalt 20 ladesteder og samtlige vil ligge på Circle K-stasjoner, som nå er samarbeidspartner til IONITY.

De tre første vil altså etableres i slutten av året, mens de resterende blir bygget i 2018 og 2019.

– Vi er stolte og glade over vårt samarbeide med IONITY. Sammen skal vi bygge et lade-nettverk med den største kapasiteten i Europa. Initiativet understreker Circle Ks ambisjon om å være en del av e-mobilitetsløsninger i hovedmarkedene våre. Vi vil gjøre det enkelt for kundene våre å ta del i teknologiutviklingen som nå, for første gang, gjør det mulig hurtiglade for alle som skal reise over lange avstander, sier Christoffer Sundby, norgessjef i Circle K i en pressemelding.

LES OGSÅ: Her kommer McDonald’s (+)

LES OGSÅ: Karoline (21) fra Moss kom inn på talentskole (+)

I Europa skal det i løpet av et par år være etablert 400 ladestasjoner. Hver stasjon vil i snitt ha seks høykapasitetsladere.

Med effektnivåer på opptil 350 kW gjør nettverket det mulig for elbiler, som har teknikken, å redusere ladetiden betraktelig. Nettverket støtter eksisterende og neste generasjon elektriske biler som har CCS-systemet.

Målet er å muliggjøre reiser over lange avstander gjennom et åpent nettverk av ladestasjoner langs hovedveier og store gjennomfartsårer. Det har tidligere ikke vært mulig for mange førere av elektriske biler.

Artikkeltags