Gå til sidens hovedinnhold

Olav Thon tar av seg lua for Ryanairs storsatsing ved Moss Lufthavn Rygge

Artikkelen er over 12 år gammel

Flyselskapet Ryanairs storsatsing på Rygge vil revolusjonere fly- og turisttrafikken i Østfold. Ryanair tar høyde for en årstrafikk på svimlende 1,7 millioner passasjerer.

Sammen med Norwegian vil Ryanair sørge for at passasjertallet på Rygge kommer opp i 2,3 millioner passasjer i året. Med det knuser Rygge fullstendig Torps trafikkstatistikk på 1,6 millioner passasjerer. Rygge-satsingen er Ryanairs største siden selskapet etablerte seg i Norden.

Nye muligheter

70 prosent av passasjerene vil komme inn til Rygge fra utlandet.
– Dette vil vi gi turistnæringen i Østfold uante muligheter, sa Ryanairs toppsjef Michael O'Leary da han på en pressekonferanse i Oslo i går lanserte det irske lavprisselskapets storsatsing på Moss Lufthavn Rygge.
Med 16 nye destinasjoner og tre basefly fra mars neste år blir Moss Lufthavn Rygge nærmest over natten omgjort til en av Europas mest hurtigvoksende flyplasser.

Næringslivet

Som om ikke dette er nok. Fra flyplassledelsen jobbes det nå på spreng for å få hanket inn en avtale med et nettverksbasert flyselskap à la KLM for å etablere ruter til København samt Frankfurt og Amsterdam.
– Næringslivet etterspør disse rutene så mye at vi må prioritere dette, men vi må antakelig velge mellom Frankfurt og Amsterdam, sier administrerende direktør i driftsselskapet RSL, Pål Tandberg.
I går kunne ikke Tandberg love når de rutene ville falle på plass.
– Vi er i samtaler med flere, men flyselskapene velger fortsatt å se tiden noe an. Med Ryanairs nye storsatsing ser alt lysere ut, sier Tandberg.

Nye jobber

Med tommelfingerregelen om at det skapes 1000 nye arbeidsplasser for hver million flypassasjer, regner Ryanair med 1700 nye jobber knyttet opp mot flyplasstrafikken på Rygge.
Ryanairs tre basefly vil alene generere 150 nye jobber i form av cabincrew, men det er et åpent spørsmål om disse menneskene vil bosette seg i Østfold.
Pål Tandberg i RSL sier til Moss Avis at Ryanairs storsatsing vil bety 50 nye jobber på selve flyplassen som inkludert tjenester som kjøpes inn fra Forsvaret, sysselsetter rundt 300 personer i dag.

Hva vet du om destinasjonen du kan reise til fra Rygge?
Test dine kunnskaper med vår quiz, trykk her.

Rygge først ute

Det er første gang Ryanair åpner en egen flybase i Norge, og ifølge Michael O'Leary er det ikke fordi selskapet har fått spesielt gunstige vilkår på Rygge, men fordi flyplassen kan tilby effektive fasiliteter som gjør at selskapet kan snu sine gedigne 189-seters 737–800 Boeing-maskiner på 25 minutter.
– Rygge er en utrolig effektiv flyplass som passer oss svært godt, skrøt Michael O'Leary.
– Vi vet vi driver en effektiv flyplass. Derfor kommer ikke Ryanairs nye satsing overraskende, men vi visste jo aldri hvor stor den ville være, sier en fornøyd styreleder i RSL, Svein Hurlen.
– Får vi passasjerene på Rygge, får vi også inntjening, sier Hurlen.

Farvel til tapene?

Moss Lufthavn Rygge går per i dag med sviende 10 millioner kroner i underskudd hver måned. Med den kommende Ryanair-satsingen tror selv Olav Thon at det at elendigheten kan være over.
– Jeg har tidligere sagt at jeg angret på at jeg investerte i Rygge, men nå vet jeg ikke om jeg gjør det lenger selv om det har vært tungt å tape så mye penger selv for en som har litt å gå på. Jeg tror ikke bare på en flyplass i balanse, men nå åpner vi for en masseturisme til Norge. Det gir oss et helt annet utgangspunkt, sier Olav Thon som eier 40 prosent av flyplassen i Rygge.

Les flere nyheter om Moss lufthavn Rygge og planlegg din neste ferie på vår reiseportal