Skal kapre de store internettbutikkene

Ole Fredrik Strøm og Line Opperud på Nordic Pack vant heder og ære for den lille plastboksen Plano. Nå tror de salget vil ta av.

Ole Fredrik Strøm og Line Opperud på Nordic Pack vant heder og ære for den lille plastboksen Plano. Nå tror de salget vil ta av.

Artikkelen er over 11 år gammel

Seks år tok det Nordic Pack i Rygge å utvikle en spesialdesignet pilleboks av plast beregnet på netthandel.

DEL

Det har skaffet selskapet internasjonal heder. Nylig stakk Nordic Pack nemlig av med vinnerprisen i den store nordiske emballasjekonkurransen Scanstar som gikk av stabelen i Finland.
Plastboksen som har fått navnet Plano er en smart liten sak som er laget slik at den lett skal kunne skli gjennom brevsprekkene hjemme hos folk.

Kosttilskudd

– Vi har jo lenge sett at internetthandel på kosttilskudd og næringsmidler er i kraftig vekst. Nettopp derfor er dette produktet svært godt egnet for den slags type forsendelser. I markedet er da også interessen for denne boksen svært stor, sier eier og daglig leder av Nordic Pack, Line Opperud som sammen med innkjøpssjef Ole Fredrik Strøm har vært primus motor bak prosjektet.
Selskapet har selv utviklet alt av produksjonsverktøy for å kunne fremstille denne plastboksen som nå blir produsert ved Miko Plast i Halden.

Tviholdt

– Flere av de store plastprodusentene har vært ute etter å overta hele prosjektet, men vi har tviholdt på dette og sagt bastant nei. Vi har hele tiden trodd på prosjektet og ville beholde kontrollen. Det angrer vi ikke på, sier Line Opperud og viser til at store kunder i mange land har vist interesse for å kjøpe den nå ferdiglagete boksen i et antall på flere millioner.
– Vi skal bare fortsette og utvikle andre boksutgaver, sier Line Opperud.

Grossist

Utvikling av plastemballasje er for øvrig langt fra et kjerneområde for Nordic Pack som har slått seg opp og fram på grossistimport og salg av plast- og glassemballasje.
Selskapet har vist en voldsom vekst de senere år, og i inneværende år vil den samlede omsetningen komme opp i 22 millioner kroner. Det er nesten tre ganger så mye som da Line Opperud overtok virksomheten i 2000.
Trolig er vekstpotensialet veldig mye større, og Opperud har allerede betydelige ekspansjonsplaner på gang.
Men eierskapet gir hun ikke fra seg. I dag er hun eneeier, styreleder og daglig leder. Etter hvert blir jobben som daglig leder ledig, og Opperud selv vil gå over i rollen som arbeidende styreleder etter hvert som oppgavene vokser og bedriften får flere ben å stå på.

Samlinge

r Bedriften som holder til på Dilling i Rygge, har åtte ansatte.
– Og de ansatte er så viktige. Vi er en liten gjeng som jobber tett sammen, og som har det moro på jobb. I år har vi hatt 12 samlinger som inngår i et utviklingsprogram hvor vi alle skal lære å få det enda litt bedre på jobben, sier Line Opperud og lister opp stikkord som bevisstgjøring, analysearbeid, strategitenkning og coaching.
– Jeg tror det er helt sentralt at alle ansatte er med i diskusjonene om hva man vil med å jobbe i bedriften. Hvilke mål man bør ha, og hvordan man kan finne løsninger, sier Line Opperud tydelig inspirert av sin egen ledertrening hun har gjennomgått i lederutviklingsprogrammet Female Future.
– Den kursingen får jeg ikke sagt nok positivt om. Det var bare helt fantastisk. Alle kvinner i lederposisjoner burde få anledning til å bli med i Female Future, sier Line Opperud. n

Artikkeltags