Gå til sidens hovedinnhold

Om kvikkleira i Moss

LESERBREV

Om jernbaneutbyggingen og kvikkleira bør man nå si «aldri så galt at det ikke er godt for noe». Hadde det ikke vært for den valgte jernbanetrasé ville det aldri blitt fokus på hvor rasutsatt området er fra Kransen og sørover. Man gjør seg tanker om hva som kunne ha hent, med friskt minne fra raset i Ask. Nå går man fra lykkelig uvitenhet til det motsatte. Jernbanetraseen i seg selv vil medføre at området blir sikret med støttekonstruksjoner og kulvert. Spørsmålet er om grunnlaget for ras og risikovurderingen som skal foretas er godt nok.

Dessverre er det vanlig at grunnundersøkelser ofte utelates før man bygger hus, sikkert også for den bebyggelsen som befinner seg der i dag. I leirgrunn er det vanligvis en tørrskorpe øverst som virker fast nok, som man plasserer hus i. Nå må en skaffe seg langt bedre kunnskap om grunnen. Allerede fra byggesøknadene for eksisterende bebyggelse må det finnes opplysninger om grunnen. Også byggingen av Fjordveien må vel ha basert seg på grunnundersøkelser.

En må utføre langt flere grunnboringer, også til fjell. I dag har man også bakkeradarer til hjelp. I tillegg til kartlegging av av kvikkleire, får en kartlagt hvor grunnfjellet befinner seg. Der kan det være formasjoner som støtter opp for utglidninger. En ting jeg lurer på; begrunnelsen for den valgte trase var vel også å legge spor til havna?

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.