Gå til sidens hovedinnhold

Om samferdsel, jernbane, Høyre og Miljøpartiet De Grønne

Artikkelen er over 1 år gammel

DEBATT

Undertegnede har vært så «heldig» å bli omtalt flere ganger i Benedicte Lunds leserinnlegg den seneste tiden – og et svar er nok på sin plass. Jeg tror ikke Lund er usikker på hva Høyre egentlig mener om samferdselsløsningene i Moss, vi har aldri endret synspunkt på verken jernbane eller vei, og faktisk gått til valg på de samme løsningene så lenge jeg kan huske.

Bakgrunnen for det som Lund beskriver som mulige motsetninger, er et møte i samferdselsdepartementet den 14. september.

I mitt leserinnlegg påsto jeg at det er et flertall i kommunestyret for en Rv19-korridor i tunell som tar med seg både ferge- og Jeløytrafikk samtidig som det settes et krav om et bompengefritt alternativ. Så er Lund i sin fulle rett til å mene noe annet siden MDG ikke er en del av dette flertallet.

Høyre trenger ikke å vente på verken KS1 eller en prioritert liste over mulige tunell-traseer for å hevde vårt syn på Rv19-løsningen.

Trafikksituasjonen fra fergeleiet i Moss til E6 er prekær i rushtiden. Den medfører store forsinkelser med tilhørende økte kostnader for næringslivet, og lange utslippstunge køer. Folk må på jobb, og varer må til markedet på en så sikker og effektiv måte som mulig.

Moss Høyre står ved sine valgløfter som innebærer å bygge en tunell med kapasitet for både ferge- og Jeløytrafikk.

Dette gir størst samfunnsøkonomisk nytte fordi mange kan velge å bruke den. Men som Lund hevder, gir økt veikapasitet også økt trafikk som igjen er dårlig klimapolitikk. Utslippene fra 25.000 biler som står og stamper i kø er heller ingen klimavinner, og økt trafikk reguleres med bompenger så lenge det legges til rette for en bompengefri løsning for byintern kjøring.

Kommentarer til denne saken